Montere stolpe på mur

Hej LDS'er

Jeg skal montere en stolpe på en murstensmur. Stolpen skal holde en 110 cm bred og 70 cm høj låge bygget i træ (z-ramme bygget af 38x57mm lægter med ca. 8-10 stk. 16 mm brædder som beklædning). Huset er et 1-plans rødstenshus fra '95.

Jeg har overvejet løsninger med diverse plugs og er kommet frem til at ekspansionsbolte vist skulle være det mest holdbare - dog med det forbeholdt at der er risiko for at stenene knækker. Derfor anbefales det flere steder at montere gevindstænger med forankringsmasse. Denne løsning virker fornuft og overkommelig. Jeg forventer ikke at skulle bore mere end to huller grundet lågens relativt lave vægt.

Må/kan jeg montere gevindstængerne i fugen? Jeg vil helst undgå at bore i stenene, da det eftersigende skulle være noget hø at lappe efterfølgende. Lågen skal ikke sidde der til evig tid, men skal fungere som en hold-de-små-børn-inde-løsning. Af samme årsag har jeg fravalgt en låge i stål da de er for dyre.

Vil en løsning med gevindstænger og forankringslim i fugerne fungere - eller skal der monteres i stenene?
Er der andre simple løsninger jeg overser? (Vil helst undgå at skulle grave 90 cm ned så tæt ved mur).

Tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du monterer gevindstænger i lim, så kan det ikke repareres bagefter. Gevindstænger kan ikke trækkes ud, kun skærs af plan med muren med f.es. vinkelsliber.
Jeg mener at skruer i rawplugs er det bedste. Hvis du helst vil have det i fugen, så skal der bruges en ret stor plug og skrue. Det kan være en 10 mm plug og en 8 mm fransk skrue. Den er lige i overkanten til plugs størrelsen derfor presses det godt ud i mellem stenene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan være svært at grave en stolpe ned tæt på huset. Ofte er der en udposning på sokkel længere nede hvis jorden ikke har været helt stabil på støbetidspunkt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For der første så kan man altså godt gå på komprom med de 90cm ned når der er tale om den slags midlertidige ting. Jeg har lavet en fin låge til at holde børn inde som er gravet ca 50cm ned og det fungerer fint.

Ja den holder måske kortere og kan blive lidt skæv men det er ligemeget den skal alligevel væk igen efter nogle år.

Et andet spørgsmål er havde der er modsat muren. En fiks måde at lave det på er at sætte lågen fast i en stolpe modsat muren. På muren skal du så alene have låsen til lågen. Det kan fx være en lang karmskruer i fugen der stikker ud og passer med en klassisk lågelås ala https://www.biltema.dk/byggeri/beslag/lase/lagelas-2000043022
Alternativt kan du montere et stykke trykket træ også sætte fx en skudrigel på der passer med lågen. Igen kan der monteres i fugen så det nemt repareres bagefter 

Ask
ev elmand skrev den 21-07-2020 23:36:46

Hvis du monterer gevindstænger i lim, så kan det ikke repareres bagefter. Gevindstænger kan ikke trækkes ud, kun skærs af plan med muren med f.es. vinkelsliber.
Jeg mener at skruer i rawplugs er det bedste. Hvis du helst vil have det i fugen, så skal der bruges en ret stor plug og skrue. Det kan være en 10 mm plug og en 8 mm fransk skrue. Den er lige i overkanten til plugs størrelsen derfor presses det godt ud i mellem stenene.

Et tip til at fjerne gevindet-stænger. Stor rør-tang og så drej dem ud (mod urets retning). Ikke træk.

Har fjernet adskillige med den metode uden skade på væg.
Annonce
Det lyder meget vildt, at du vil montere en bette låge på 110x70 på den måde. Umiddelbart burde helt almindelige stakitholdere være mere end rigeligt til formålet.

Hellere leje end at bo på gaden.
Hej alle

Mange tak for alle de gode råd og relevante kommentarer. Jeg endte med løsningen med plugs og franske skruer i fugen - det holder heldigvis endnu.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis