Loft til kip gitterspær?

Hvor omfattende (dyrt) er det at få lavet loft til kip når der er gitterspær?
Nok mere vigtigt, hvor realistisk er det?

Se gerne billede
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har været fremme nogen gange. Og mit svar er at det stort set er urealistisk. MEN der er andre gode muligheder.
Det urealistiske: Du skal have loftet pillet ned, isolering væk og dermed er alle elinstallationer stort set væk. ( der kan være stikkontakter langs ydervæg som er intern forbundne )
Så skal der isoleres på ny med 350 - 400 mm isolering for at indfri de nye krav. Dampspærre skal sættes op med "huller " for hver af de skrå tænger der udgør gitterkonstruktionen. Ligeledes skal loftet tilpasses alle steder. Hvis det skal være i flere rum så er der jo også nogle skillerum der ikke kan nå op til loftet.
Er spærene så pæne nok til at ses nedefra?
Din tegning tyder på at det er et ældre hus hvor spærene kan være " hjemmegjorte " på en tømmerplads. Så er de ikke samlet med metalplade, men med lasker på hver side af spær, og dermed absolut ikke egnet til at være synlige.
Prisgæt 5 -  600,000 kr. hvis det er en stor del af huset
Anden mulighed. Du kan langt lettere og billigere lave f.eks, 2 lyskasser i stue / køkken.
Så fjernes en del af 1 spær og der laves forstærkning over til 2 nabo spær Det hedder udveksling. Kassen isoleres og ender så oppe ved taget med f.eks. 1 dobbelt Velux vindue , Kassen kan nederst være langt større end selve vinduet.
Prisgæt 50 - 70,000 kr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mit prisgæt omfatter ikke nyt tag. Hvis det er eternitplader med asbest så må der ikke skæres i disse. Det vil sige at der så skal bruges nye plader omkring tagvinduer. Der vil så forekomme en ofte uantagelig farveforskel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tænkte godt på det. Der er B6 plader på. Ved ikke hvornår det er blevet skiftet. 
hej goderådogvilje
er det hele huset du påtænker at lave loft til kip, eller kun stue ??
jeg er pensioneret tømmer/arkitekt og har flere gange lavet tilsvarende job.
jeg vil foreslå at du starter med at nedtage selve ekst. loft, samt de EL installationer der måtte være.
den ekst. hanebånd erstatter du ved at lave en ny højere oppe mod kip, den nye boltes fast med gevindstænger samt buldog skiver, når dette er gjort kan du fjerne de ekst. hanebånd der tidligere dannede loft.
herefter kan du begynde at påføre alle spær en forhøjelse ved at skrue spær regler på undersiden med skruer, således du kan opfylde isoleringskravene.
du skal være opmærksom på at alle langsgående vægge skal forhøjes, således at de igen understøtter spærene.
det er en stor opgave; men hvis du er interesseret må du gerne kontakte mig på 42315739
dan49
Annonce
Vedrørende tag, så er her sakset fra Bolius artikel.
Det er forholdsvis enkelt at finde ud af, om der er asbest i dit skifereternittag eller bølgeeternittag.
  • Eternittage fra før 1984 indeholder altid asbest.
  • Eternittage fra 1984-1988 kan indeholde asbest.
  • Eternit produceret efter 1988 indeholder ikke asbest.
Du kan finde ud af, om dit bølgeeternittag har asbest ved at tjekke oversiden af tagpladerne. Her vil der være trykt et nummer med 5-10 cifre i pladen.  
Hvis det første tal er 0 eller 1, indeholder tagpladen asbest.  
Hvis det første tal er 4 eller 5, er der ikke asbest i taget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
dan-49 skrev den 26-07-2020 12:05:52

hej goderådogvilje
er det hele huset du påtænker at lave loft til kip, eller kun stue ??
jeg er pensioneret tømmer/arkitekt og har flere gange lavet tilsvarende job.
jeg vil foreslå at du starter med at nedtage selve ekst. loft, samt de EL installationer der måtte være.
den ekst. hanebånd erstatter du ved at lave en ny højere oppe mod kip, den nye boltes fast med gevindstænger samt buldog skiver, når dette er gjort kan du fjerne de ekst. hanebånd der tidligere dannede loft.
herefter kan du begynde at påføre alle spær en forhøjelse ved at skrue spær regler på undersiden med skruer, således du kan opfylde isoleringskravene.
du skal være opmærksom på at alle langsgående vægge skal forhøjes, således at de igen understøtter spærene.
det er en stor opgave; men hvis du er interesseret må du gerne kontakte mig på 42315739
dan49

 
Hej Dan.

Det er jo gitterspærkonstruktion og jeg tror vi går med løsningen med lyskasser og Velux

Det andet bliver for dyrt har jeg hørt flere steder nu 😅
ev elmand skrev den 26-07-2020 12:41:11

Vedrørende tag, så er her sakset fra Bolius artikel.
Det er forholdsvis enkelt at finde ud af, om der er asbest i dit skifereternittag eller bølgeeternittag.
  • Eternittage fra før 1984 indeholder altid asbest.
  • Eternittage fra 1984-1988 kan indeholde asbest.
  • Eternit produceret efter 1988 indeholder ikke asbest.
Du kan finde ud af, om dit bølgeeternittag har asbest ved at tjekke oversiden af tagpladerne. Her vil der være trykt et nummer med 5-10 cifre i pladen.
Hvis det første tal er 0 eller 1, indeholder tagpladen asbest.
Hvis det første tal er 4 eller 5, er der ikke asbest i taget.


Hej igen. Der er sgu skiftet tag i 2004 og der er endda ekstra plader 👍🏼
Troede du ville lave det meste selv, så ville det jo STOR set kun materialeiudgifter.
Velux og lyskasserkoster også en del.
dan49
Hej.
Du skal regne med 28000-34000 kr pr. lyskasse med 2 vulux. Og hvor spærfod ved ene spær fjernes og spær forstærkes. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis