Indretning af badeværelse - med fokus på el og ventilation

Hej
Jeg er ved at renovere tag og skal snart til at beslutte hvor jeg skal placere aftrækshætten til det underliggende badeværelse der skal renoveres efterfølgende. Derfor bliver jeg allerede nu nødt til at beslutte hvordan badeværelset skal indrettes. I hvert fald i grove træk. Sådan hænger ting nogle gange sammen...

I badeværelset skal bådeloft, vægbeklædning og terrændæk udskiftes, så der er næsten frie muligheder for at trække nye rør. Men jeg føler mig lidt "mentalt låst" af den nuværende indretning og vil derfor gerne have forslag til en ny indretning.

Der er nogle enkelte elementer der ligger fast:
  • Rummets størrelse
  • Dørens placering
  • Placering af teknikskab m. bl.a. vandfordeling, fjernvarmeunit og gulvvarmestyring for hele huset. Det skal være min. 60x60, men gerne 60x80 så der er plads til ekstra opbevaring.
Her er en tegning af de faste elementer:Rummet ligger midt i huset, så der er hverken ydervægge eller vinduer.

Badeværelset har dobbelt-funktion som bryggers (Sådan et er der nemlig ikke i huset), så der skal være plads til vaskesøjle (vaskemaskine og kondens-tørretumbler) og en god bordplade med vask.

Derudover skal der være det "sædvanlige" som toilet (væghængt) og bruseniche.

Det er som sagt aftrækshætten og dermed ventilatorens placering der gør at jeg gerne vil have nogenlunde styr på indretningen nu. En ventilator er formentlig bedst placeret inde i brusenichen, men jeg har den udfordring at lofthøjden kun er ca. 215 cm (Selvom terrændækket skal skiftes, kan det nye ikke komme meget længere ned, da kloakrøret ligger lidt højt hvor det forlader rummet). Det gør at loftet i brusenichen ifølge el-reglerne ligge i område 1 (Der går til 2,25 m over gulv). Må en 230 V ventilator sidde her? Hvis det ikke er tilfældet kan jeg umiddelbart finde følgende løsninger:
  • 12 V ventilator (De er dyre og der er ikke mange at vælge imellem)
  • Placere en kanalventilator midt på aftræksrøret (højere end 2,25 m) og en ekstern hygrostat (Men hygrostat er heller ikke billig - særligt ikke LKs, der tilsyneladende er den eneste med timer)
  • Placere en almindelig 230 V ventilator udenfor brucekabinen (mere end 120 cm fra det faste tapsted - bruseslangens tilslutning på blandingsbatteriet). Men vil en ventilator være effektiv nok her?
For at en ventilator (uanset type) kan virke ordentligt skal der også kunne komme ny frisk luft IND i rummet. Og der er jo ikke noget vindue, der kan åbnes. Jeg kunne sætte en ventilationsrist f.eks. i døren, men er bekymret for støj i resten af huset når vaskemaskine og tørremaskine kører. Derfor har jeg fået en lidt alternativ ide: Kunne man etablere et ekstra vandret ventilationsrør (uden ventilator) på loftet fra badeværelset til udhænget (Der er ca. 1,5 m fra badeværelset til nærmeste ydervæg med udhæng). Eller vil det give et for stort varmetab?

I den nuværende indretning er bruseniche og vaskesøjle placeret ved siden af hinanden. Det virker sådan set fint, men jeg er ikke sikker på at det er lovligt. Der er nemlig lige akkurat ikke de krævede 120 cm fra blandingsbatteriet, rundt om brusevæggen (der pt. er en glasvæg) og hen til vaskemaskinen. I en fremtidig indretning vil en lidt tykkere brusevæg måske kunne løse problemet.
Men jeg overvejer at få en bruser med fast brusehoved - og så skal el-område 1 måles herfra. Der findes dog brusere, hvor der er en kort slange mellem blandingsbatteriet og det lodrette rør, der forsyner det faste brusehoved. Kan man her måle område 1 fra bruseslangens tilslutning, eller vil det være en grov omgåelse af reglerne?
Jeg kunne selvfølgelig placere bruser og vaskesøjle anderledes i forhold til hinanden (det er bl.a. derfor jeg efterlyser indretningsforslag), men i de indretninger jeg selv kan komme på vil bruser og vaskesøjle være placeret overfor hinanden - det er måske lovligt, men jeg vil mene at der er større risiko for uheldige vandsprøjt end en adskillelse med en fast brusevæg.

Jeg håber på nogle gode input.

Mvh.
Palle Dam

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ventilatoren placerer du udenfor brusekabinen, så har du løst mindst et problem. Ventilatoren fås med indbygget fugtighedsmåler og timer. Så er det løst. Din vaskemaskine og tørretumbler placerer du oven på hinanden. Det virker fint. For at kunne bedømme lovligheden af placeringen af bruser og stikkontakterne til din vaskesøjle, kunne du så ikke lave en målsat tegning af opstillingen? Dit teknikskab bør du lave 80 bred og 60 dyb og ikke omvendt.

fase
Jeg ville i hvertfald kraftigt overveje om der var råd til at få etableret noget tagvindue, når nu taget alligevel er af. Det ville give en masse god lys og mulighed for naturlig udluftning.

Måske vaskemaskine og tumbler ved siden af hinanden til højre på 230 væggen med en bordplade oven på. Og bruseniche på samme væg i venstre side.
Eller stille maskinere oven på hinanden til højre og et skab i midten med en bordplade på.
Vasken på den venstre 240 væg med god luft til nichen og toilet på højre væg midt i.
Gå evt på ikea og brug deres 3d køkken designer

ps: så ville jeg overveje bruseniche med 1 fast glasvæg og enten forhæng eller glasdør der kan klappes ind. Og ville ikke bekymre mig om ventilatoren sad i nichen eller et andet sted.

Bare kald mig BBB 
Tak for svar.

Til S. Fabrin
Det var netop planen at vaskemaskine og tørretumbler skal stå oven på hinanden -det er vel det der hedder en "vaskesøjle". Sådan står de også pt.

Det var også planen at teknikskabet om muligt skal være 80 bred og 60 dyb (Kan man overhovedet få skabe, der er 80 dybe?) Lågerne skal vende ud mod døren (venstre side på tegningen). Et teknikskab skal jo ikke åbnes så tit, så det gør ikke noget at man er nødt til at lukke døren for at komme derind.

Jeg har lavet en ny målfast tegning i SketchUp med den eksisterende vaskesøjle og bruseniche (Derved "afslører" jeg ca. halvdelen af den nuværende indretning - jeg håber ikke nye forslag bliver præget for meget af det):

Jeg er lidt usikker på om mine mål og tekster kan ses, men der er 84,1 cm fra slangen på blandingsbatteriet til kanten af brusevæggen, Kanten af brusevæggen er 0,8 cm og herfra er der 22 cm ind til forkanten af vaskesøjlen.
84,1+0,8+22 = 106,9 cm. Det er 13,1 cm for lidt.
Men hvis jeg i det fremtidige badeværelse laver en tykkere og lidt længere brusevæg på 7,5 x 85 cm bliver målet 88,3+7,5+27=122,8 cm (Millimeterne skyldes at jeg brugte en grafregner til at finde den rigtige væglængde - og jeg gad ikke afrunde).
Det har jeg også lavet en tegning af:
Det nuværende tapsted på blandingsbatteriet sidder hele 9 cm fra bagvæggen. Det skyldes at det er monteret med rør uden på væggen. Når jeg får rørene lagt ind i væggen kommer blandingsbatteriet lidt tættere på bagvæggen - men det giver ikke mange cm til forskel.

Hvis jeg vælger en ny brusestang med fast brusehoved og en kort slange til blandingsbatteriet er jeg som nævnt i tvivl om hvad der definerer det faste tappested - slangens tilslutning eller brusehovedet.
Jeg har prøvet at lave en beregning (ingen tegning) hvor jeg måler område et fra centrum af et brusehoved der er placeret 40 cm fra bagvæggen. Det kræver en brusevæg der er 7,5*97. Det er lidt for voldsomt i et rum der kun er 230 cm bredt. Hvis der skal måles fra kanten af brusehovedet bliver det endnu værre... Så jeg håber lidt på at der kan måles fra slangens tilslutning. Men det er nok en omgåelse af reglerne.
Hvor vigtigt er det mon at overholde de 120 cm hvis der er tale om et fast brusehoved? Det kan jo umuligt komme til at sprøjte rundt om brusevægge og ramme vaskesøjlen - der i øvrigt er IP44.

Til BBB
Tak for dit forslag. Jeg vil prøve at lave en tegning af det og kigge nærmere på det.
Det var faktisk min plan at installere en lystunnel midt i rummet. Det giver ingen ventilation, men til gengæld mere lys (Det bliver reflekteret flere gange). Et ovenlysvindue skal man selv huske at åbne og lukke (medmindre det er elektrisk, hvilket koster en mindre formue). Et vandret ventilationsrør fra loft til udhæng kan passe sig selv. Men som sagt er jeg bekymret over varmetabet. Men det er vel ikke værre end en almindelig passiv væg-ventil. Måske kan man sætte en kontra-klap i røret, så der kun kan komme luft ind - ikke varm luft ud.

Palle Dam
Dit problem med afstand fra bruser til stikkontakter til vaskesøjlen løser du vel bare ved at flytte stikkontakterne over i højre side af søjlen. Udluftningen skal netop flytte den  varme fugtige luft ud, så der ikke opstår fugtskader i badeværelset. Det klarer du ved at sætte en timer og fugtstyret ventilator op. Det fungerer fint idet der i ventilatoren er indbygget en "klap", som åbner når ventilatoren starter. Luft ind i badeværelset får du ved at der er en sprække under døren, så der kan komme luft ind, selv om døren er lukket.

fase

S. Fabrin skrev den 23-07-2020 00:33:58

Dit problem med afstand fra bruser til stikkontakter til vaskesøjlen løser du vel bare ved at flytte stikkontakterne over i højre side af søjlen.

Mener du dermed at det kun er vaskesøjlens el-tilslutning, der skal være udenfor område 1 og selve maskinerne gerne må være indenfor?
Det er ikke sådan jeg tolker Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside:
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/boliger/elektrisk-materiel-badevaerelser.

De skriver at der er "særlige regler" for vaskemaskiner. Jeg formoder de står i standarden DS/HD 60364-7-701:2007, som der henvises til øverst på siden. Men den har jeg ikke adgang til (Helt principielt synes jeg, det er et problem, at man har en betalingsmur for at få adgang til noget, der næsten er lovgivning).

Du foreslår også en sprække under døren for at få frisk luft ind på badeværelset. Det er selvfølgelig nemmere end en ekstra ventilationskanal. Men giver sådan en åbning ikke problemer i resten af huset med støj fra vaskesøjlen?

Martin: Tak for dit forslag. Det minder faktisk meget om det eksisterende, bortset fra at der er byttet om på toilet og vask/bord-element.

Palle Dam
Det billede du har fundet illustrere ganske glimrende, hvor grænsen går og det er ved maskinen og ikke udtaget...
Hej igen
Så har jeg fået lavet et tegning af BBBs forslag. Jeg valgte den variant hvor vaskemaskine og tørretumbler står oven på hinanden. Hvis de stod ved siden af hinanden ville jeg stadig have et muligt problem med afstanden til bruseren:
Tak for forslaget. Men problemet med det er at afstanden mellem toilettet (der skal være væghængt) og vaskemaskinen. Der skal helst være 40 cm plads på hver side af et toilet. Det har jeg illustreret med kassen bag toilettet. I virkeligheden behøver selve cisternekassen ikke være så bred. Selve cisternen er kun 50 cm bred - lidt mere end toilettet.
På tegningen har jeg placeret toilettet med centrum 40 cm fra teknikskabet. Her rammer vaskemaskinens låge lige akkurat det bagerste af toiletkummen. Det kunne løses ved at flytte toilettet lidt tættere på teknikskabet, men der vil stadig ikke være meget plads når man skal have tøj ind og ud af maskinen.
I venstre side har jeg tilføjet et smalt højskab, da jeg gerne vil have så meget opbevaringsplads som muligt. Havde vaskebordet været længere, vil det være svært at komme ind i bruseren.

Men jeg har prøvet at lave en variant af forslaget, hvor jeg har vendt bruser og vaskesøjle mod hinanden:
Men her opstår muligvis et nyt problem. Jeg skrev indledningsvis at rør kunne placeres næsten frit - men kun næsten.
Under teknikskabet løber afløbet ud og lige ved siden af kommer vand og fjernvarme ind. Disse lader sig ikke flytte. Hvis toilettet skal placeres "ovenfor" teknikskabet, skal afløbet føres udenom vand og fjernvarme. Det kan gøres med en 45 gr. afgrening (der også forsyner de øvrige afløb) og en 30 gr. bøjning. Uden for badeværelset dykker røret ca. 45 gr. for at komme under terræn og efter ca. 2-3 meter er der endnu en bøjning (ukendt vinkel) for at komme ind i samlebrønden uden for huset. Vil disse retningsændringer give for stor modstand i røret?
En anden variant ville være at bytte rundt på toilet og vaskesøjle:
Så kan jeg bruge en 15 gr. bøjning istedet for 30 gr, hvilket giver en lidt bedre gennemstrømning. Men er det nok?

Jeg overvejer stadig at fortsætte med den eksisterende indretning, hvis jeg kan få løst problemet med afstanden mellem bruser og vaskesøjle. Er det mon muligt at få dispensation hos Sikkerhedstyrelsen? De har et skema til formålet. En håndbruser (som måles fra blandingsbatteriet) kan godt komme i sikker afstand ved at gøre brusevæggen lidt tykkere og længere som tidligere beskrevet. Men med et fast brusehoved, der sidder 40-50 cm. fra bagvæggen bliver det svært at få vaskesøjlen ud af område 1. Jeg mener dog at kunne argumentere for at vand fra et fast brusehoved ikke kan sprøjte rundt om hjørnet på brusevægen.

Palle Dam

Synes det forslag hvor du har vendt maskiner mod nichen ser bedst ud. Dog test evt med en snor lågen på nichen om den kommer i karambolage med maskinerne. Måske kan lågen kun laves 80 med et fast 10cm parti hvis man kan få sådan noget.

Jeg ville nok placere højskabet til venstre og vask i midten, da vasken ellers virker klemt inde mod væggen til venstre.

Kloakken burde ikke give problemer på det lille korte stykke mod toilet hvis du kan få fornuftigt fald på ledningen. Evt. brug 2 mindre bøjninger med et stump rør i mellem. Normalt ville man nok forsøge at gøre toilettet den “lige linie fra brønden” så en evt spuler ville spule direkte op til toilettet, men det er kun hvis man kan.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis