Hvordan får man fodlisten i døren af?

Hej alle!

Vi skal skifte fodlister i et par rum, og jeg er kommet til det i døren - altså gulv delen af dørkarmen, om man vil.

De sidder virkelig godt fast, og jeg er lidt bange for at jeg kommer til at ødelægge gulvet, hvis jeg virkelig giver den gas med et brækjern.

Hvordan er det smartest at få sådan nogle af?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kaldes bundstykke, og er normalt skruet op i dørkarmen nedefra, så det kan ikke umiddelbart adskilles.
Du kan save det af, f.eks. med en multicutter.
Gem brækjernet til andre opgaver.

Søren O
Ah tak Søren, godt at vide 😮 Jeg skulle alligevel have en multicutter 👍🏻
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skal det sættes på igen? Det har jo ikke noget med fodlister at gøre. Fodlisten ender/begynder ved gerigtet/dørindfatningen. Måske mener du bundstykket i karmen.

fase
Ja, det er bundstykket - har først fået styr på terminologien i aften 😏

Nej, de skal ikke på igen. Så det er nok at save dem i mindre stykker.
Som Søren skriver, brug en multicutter og tag bundstykket op. Det burde ikke være nødvendigt at save det i flere stykker. Så skal hullet dækkes af et stykke gulv.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Når du saver den af vil der være 2 firkantede huller ind i dørkarm, og ligeledes svækkes dørkarmen noget.
De firkantede stykker der hører til bundstykket kan måske limes ind igen og så spartles der.
Hvis ellers døren sidder godt fast i væggen skulle det kunne lade sig gøre. Det er en ret normal ting hvis en lejlighed skal laves handicap venlig ( kørestol )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det med dørkarmen er selvfølgelig også ret relevant - ok, så der kommer også til at være lidt kirurgisk arbejde 😮

Det er netop til handicap venlighed, så jeg håber at det kommer til at gå. Jeg må på jagt efter multiskæreren.

Hvis du skærer lodret ned langs karmen i bundstykket, kan det blive siddende. Spartl og mal. Men du får nok en opgave med gulvet under.

 

Ved nærmere eftersyn kunne det godt se ud som at bundstykket ikke behøves at saves - er jeg helt forkert på den? Det er helt adskilt fra resten af dørkarmen.

Der går nogle tappe, som du ikke kan se, ind i dørkarmen. Derfor er du nødt til at save bundstykket fri.

fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også