Hvordan får man fodlisten i døren af?

Hej alle!

Vi skal skifte fodlister i et par rum, og jeg er kommet til det i døren - altså gulv delen af dørkarmen, om man vil.

De sidder virkelig godt fast, og jeg er lidt bange for at jeg kommer til at ødelægge gulvet, hvis jeg virkelig giver den gas med et brækjern.

Hvordan er det smartest at få sådan nogle af?

Hej alle! Vi skal skifte fodlister i et par rum... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Aaaah fantastisk viden. Tak!!
Jeg har lige pillet bundstykket af en dør hos mig, for at se for dig.. (Det' gas.. det skulle af af andre grunde 🙂)
Det sad faktisk bare med et søm ind fra hver side..
inden afmontering kunne jeg vrikke lidt i det,(så jeg havde på fornemmelsen at det ikke sad særlig godt fast)så jeg prøvede forsigtigt med brækjernet.. Det gik smertefrit.. Døren, eller nærmere betegnet, rammen.. er vist en billig en fra midt 70'erne

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det var sørme pænt af dig 😆

Jeg har prøvet at pille lidt ved det med et brækjern, og det må siges at sidde ret godt fast 😏 Det havde ellers været rart!
Det sad faktisk bare med et søm ind fra hver side..
Ja, bundstykket kan gøres fast til karmen på forskellig måde. Når der kommer et spørgsmål om, hvordan man fjerner bundstykket, som også betegnes dørtrinnet, i en dørkarm, som ikke er en ramme men en karm. Der sidder mange mennesker, som ud fra de givne oplysninger giver råd om, hvordan opgaverne løses. Det er næsten umuligt at vide, hvordan tingene hænger sammen, fordi der bliver spurgt med ord, som ikke passer sammen med det, der menes. Jeg føler mig ikke på nogen måde krænket, selvom det er oppe i tiden at føle sig krænket over alt muligt. Mit største problem er, at jeg ikke er vidende nok til at have forstået opgaven.

fase
S. Fabrin skrev den 21-07-2020 19:41:51

Det sad faktisk bare med et søm ind fra hver side.. 
Ja, bundstykket kan gøres fast til karmen på forskellig måde. Når der kommer et spørgsmål om, hvordan man fjerner bundstykket, som også betegnes dørtrinnet, i en dørkarm, som ikke er en ramme men en karm. Der sidder mange mennesker, som ud fra de givne oplysninger giver råd om, hvordan opgaverne løses. Det er næsten umuligt at vide, hvordan tingene hænger sammen, fordi der bliver spurgt med ord, som ikke passer sammen med det, der menes. Jeg føler mig ikke på nogen måde krænket, selvom det er oppe i tiden at føle sig krænket over alt muligt. Mit største problem er, at jeg ikke er vidende nok til at have forstået opgaven.

 Ja, jeg kan godt relatere til at alt bliver mere besværligt når kommunikationen er upræcis eller ligefrem vildledende. Det skyldes at jeg skulle lære to ting, nemlig både terminologien og hvordan de mon kan sidde fast.

Jeg synes dog at dine (og andres) svar er enormt brugbare - i morgen har jeg en multiskærer, og den saver jeg i bundstykket med, så det kan komme af.

Jeg er nået markant længere end hvis jeg bare havde revet til med brækjernet... Det havde nærmere været flere skridt tilbage 😮
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg føler mig på ingen måde krænket eller fornærmet. Jeg har også skullet lære både termer og hvordan. Der, hvor jeg vil hen, er, at det kan ære svært at give råd/anvisninger, når vi ikke begge forstår, hvad der menes. Det er vel derfor det hedder lav det selv, få råd og bliv klogere, enten klogskaben kommer af råd eller erfaring ved at finde ud af, at sådan skal det ikke laves. Jeg kan love dig for at det sidste huskes i lang tid. :-)   

fase
Ja der er dyre lærestreger indimellem 😆 Det her kunne have været en af dem.

Vi er helt på bølgelængde! Og skål derude. Det er fyraften til multiskæreren ankommer 😅
Skål  i gæret druesaft   .

fase
Så kom multiskæreren, og... Hold da op et værktøj. Enormt effektivt.

Jeg måtte godt nok skære 5 streger før jeg fandt de rette steder, men det gik som en leg, og er bundstykket kommet af.

Nu kommer jeg en dørskinne (tror jeg at det hedder) på i stedet, og så kan bedstefar komme rundt i huset 🥳

Tak, alle for jeres gode råd 👍🏻 Man får virkelig lært noget her 🏋️‍♀️
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også