Hjælp til afbryder konfiguration...

Jeg har et FUGA udtag med en 3,5 ramme.
Øverst har jeg installeret en IHC Wireless afbryder som kan styrer mitloftslys samt styrer en anden ICH Wireless enhed. (og den kan styres remote fra...)
Under den sidder der er dobbelt afbryder (manuel) som styrer to andre lys.
Nederst sidder et alm. udtag med manuel afbryder.

Jeg vil meget gerne kunne styrer de to midterste afbrydere med en ICH Wireless, eller noget andet smart.
Desværre ser det ud til at IHC Wireless ikke laves med en dobbelt afbryder?

Det nederste udtag kunne jeg godt leve med ikke havde en afbryder, men bare et udtag hvor der hele tiden var strøm på.

Men jeg har brug for lidt hjælp til hvad dælen jeg kan gøre for at løse dette?

Gode forslag modtages gerne...

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sætter et kombirelæ eller en dimmer i midterste hul. Disse har 2 betjeningstaster, som den du allerede har ovenfor. Den ene lader du styre det lokale relæ/dimmer, mens den anden knap programmeres til at betjene et wireless lampeudtag/output relæ.

Hmmm. egenligt er det det du skriver du har lavet med øverste afbryder. Måske jeg har misforstået spørgsmålet
Hej Jens,
Jeg forstår ikke helt hvad det skulle hjælpe? Er det ikke korrekt forstået at et kombi relæ kun giver mig eet relæ? Hvordan skulle den så kunne erstatte de to manuelle kontakter der sidder i midten?

...een løsning jeg lige har "opdigtet", er at erstatte et lampeudtag med et IHC Wireless lampeudtag som jeg så kan styrer via et IHC kombi-relæ i den midterste position....   men det ville sgu godtnok være nemmere hvis LK gad lave et IHC Wireless modul med dobbelt relæ...  jeg kan da ikke være den eneste med denne udfording?
Du lader det ene lokale relæ styre det, som den ene afbryder styrer. Så tilføjer du et ekstra relæ i form af et lampeudtag/output-relæ. Dette sidder så fysisk et andet sted, men du kan stadig betjene det på den betjeningsknap, som ikke er bundet til det lokale relæ.
Jeg tror ikke der er plads til to relæer inde i en 1-modul fuga afbryder kapsling - så selvom LK gerne ville, er jeg ikke sikker på de kan lave det fysisk.

Man kunne overveje andre løsninger end IHC Wireless, men det afhænger jo lidt af hvad man ønsker af opnå med styringen.
Annonce
OK, jeg har faktisk et IHC Wireless lampeudtag som jeg lige ville smide i, meeen det er lidt en udfording ;-)
Det ser ud til at _alt_ samles netop i dette udtag, så der er en 4-5 muffer (2 mere end man kan se på billedet)

Som du kan se så er der ikke ringere end 4 neutrale og een neutral ud til lampen i en kronmuffe...
Det får jeg aldrig ind i mit lampeudtag... tror kun jeg kan presse to i den...
Er det bare at skubbe mufferne så langt op som muligt?
Problemet er bare at det lampeudtag er ret dyb... så tror jeg må have fat i min elektriker her... :-)

Det kan godt lade sig gøre at "pakke" det, så der er plads til lampeudtaget. Ledningerne kortes op, samles (gerne med samlemuffer som den orange, som er flad) og med lidt omhyggelighed skubbes ledninger og samlemuffer op. Fra samlemufferne til nul, fase og jord laves et par små stykker ledning (lus), som forbindes til lampeudtaget. På den måde er der ikke brug for at samle ledninger i selve lampeudtaget.

Ser ikke ud til man har været så heldig med placeringen af loftdåsen. Går under beklædningen. Det kan godt blive svært at lave pænt.
Det er lykkedes mig at presse det hele sammen, men du har ret i det med dåsen der sidder for langt nede, og jeg kan ikke umiddelbart presse den længere op...  tror jeg må have en ekspert forbi og fikse det, fordi det er nok ud over mine evner ;-)
Så nu er det bare at vente på at mit kombi-relæ kommer en af dagene, så jeg kan teste det...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis