Opfugtning af sokkel

Hej,

Jeg har denne plet på min sokkel:

Første gang jeg spottede var efter en uge med høj sol og tørvejr. Der er umiddelbart ingen sammenhængen mellem regnvejr og solskin, og hvor fugtig den bliver... Og det er KUN der, meget lokalt.

Jeg mistænkte først et vandrør indenfor, som forsikringen for nylig lavede en reparation på.
De har dog været ude og trykprøve brugsvandet, og meldte om 0 tryktab.

Jeg har haft en brolægger ude og se på belægningen (ikke den samme som har lavet det) og han mener ikke det er relateret hertil, hvilket jo passer meget fint ift. det med at vejret ikke spiller en rolle.

Bagved vinduet finder vi køkkenet. Vand og afløb er cirka 3 meter fra ydervæg og midt i rummet.
Mit næste bud ville være noget stoppet afløb, men der er tørt omkring afløb under sokkel og fint afløb fra vask.

Så, hvad gør en klog mand som det næste? Har overvejet at bore et hul i gulvet så tæt på stedet som muligt, for at kunne komme ned og måle fugt.

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kloge mand kunne også grave ned udvendig og undersøge om der skulle være en læk på et afløb.

fase
Ville også mene du skal grave ned. Tit knækker kloakken lige ved fundamentskanten.
Overvej at kontakt din forsikring (hvis du har skjult rør med i dine betingelser) inden du graver ned, simpelthen for at de er adviseret i tilfælde af du opdager et brud.Husk at tag billeder hvis du finder noget interessant.
Du kan også overveje en gang kloaktv, men du kommer selv til at betale hvis de ikke finder noget på ledningen.

Bare kald mig BBB 
Jeg havde lidt udelukket kloak, men vil klart overveje en TV inspektion - det kunne jo være der var andet guf at se på sådan en. Belægningen er lige lagt i foråret, så ville være noget så ked af allerede at grave det hele op.
Før den nye belægning kom var der ikke noget at se, men sjovt nok stod der før en halv beton ring lige der, fyldt med jord (?).

Grunden til jeg havde udelukket kloak, er at installationerne på grunden ligger sådan her:

315 mm. brønden er ny og afstanden fra afløbet i køkken til den 315 mm. brønd er cirka 6 meter. Derudover gulvkoten cirka 2,5 meter over bunden af den brønd. For det første må kloakken dykke godt i dybet et sted - kan godt være det først er lige ved sokkel. Men derudover passer det ikke med at den fugtige plet er der... Med mindrerørret fra køkken til brønd ikke er ført i lige linie.

 

Det lyder som om at der har stået en køkkenbrønd(“halv beton ring”). Så kunne der godt være noget galt med den samling der er lavet ifm at brønden blev sløjfet.

Ps: Nu har i vel ikke bare fjernet den beton ring uden at undersøge om det rent faktisk var en brønd der bare var stoppet  

Bare kald mig BBB 
Du behøver ikke "grave det hele op". Løft et par fliser ved pletten, og grav 1m ned. Det er ikke noget stort arbejde, og kan hurtigt reetableres.
Du skriver at 315mm brønd er ny. Er røret ind til køkkenet også skiftet?
Annonce
Hehe, den halve ring var helt sikkert bare pynt - stod oven på jorden med en slyngplante i, lige til vippe væk.

Brønden der blev skiftet havde to tilløb på, et fra køkken og et fra den anden rensebrønd der ligger længere henne.

Regningen fra kloakmester har følgende materialer på:

1 x Wavin rensebrønd 315 /110mm TP 4
1 x Wavin pvc opføringsrør uden MF 315 X 1250mm
3 x 160/150 Fernco L 920-2
1 x Wavin 160x110 mm reduktion
1 x Wavin 160X2000mm kl SN 4
2 x Wavin 110 45 gr. bøjning

... jeg går ud fra det selvfølgelig er lavet korrekt hehe.
Men der er ikke skiftet hele vejen ind til køkkenet, den nye brønd er bare “knappet” på.

 

... og der er fuld smæk på vandet fra køkken og ud i den nye brønd, kan jeg konstatere. Dermed ikke sagt der ikke kan være et utæt kloakrør ved soklen.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis