220 eller 400 volt ved tilslutning af kogeplader?

Hejsa,

Jeg skal udskifte kogeplader i sommerhus, vil genbruge ledningen der sidder i den defekte kogeplade.

Er i tvivl om der er 400 volt eller ej, mellem de to faser måler jeg kun 220 volt, hvorfor er der gamle komfur sat til på denne måde?

Film
https://www.dropbox.com/s/pqliis25yaknffi/IMG_3666.MOV?dl=0

Vh Martin
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Prøv at måle der hvor ledningen er tilsluttet i væggen. Tag også et billede af tilslutningen så det til at se farverne. Desuden er der også brug for et billede af klemmerne i det nye komfur/kogeplade.

fase
Hvis du kan måle 220 ( hvilket jeg så er ret sikkker på er nærmere 230v) imellem 2 faser i den gamle installation så er jeg 100 % sikker på at det IKKE  er 2 faser du måler gennem, men du måler gennem nul og fase for netop der har du 230 v. Altså er det en 1 faset installation du har, jeg kan ikke lige se på billedet om der er en leder til den du kalder fase 2, for hvis det er som du beskriver så lyder det som om at fase 2 faktisk er en nul leder da du kan mplem230 v mellem fase 1 og 2 og ingenting mellem fase 2 og nul og jord, dette tyder på at fase 2 er en nulleder.
Det kan være der burde være en " fase 2." men der er sprunget en sikring, i gruppetavlen og det er det der er årsagen til at kogepladen ikke virker. Jeg har da været kaldt ud til en kunde or at montere nyindkøbt komfur. Den virkede heller ikke indtil der blev sat en ny sikring i. OG så havde den gamle nok også fungeret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Læg gerne lige et billede op af tavlen, gerne uden kapsling på, så vi kan se den interne kabling mellem grupper.
Noget tyder på at den er tilsluttet med én fase hvor alle zoner så er lagt parallelt, hvilket giver et højt strømforbrug på den ene fase som ikke er ønskværdigt.

Men måske der kun er indlagt én fase i sommerhuset? Det har man nogle gange valgt da det var billigt, samt behovet for strøm i et sommerhus har historisk været lavere end det er i dagens helårsudstyrede sommerhuse.

Elektronikteknikeren
Hej tak for jeres svar

Udtag fra væggen:
Ledningen til højre går til kogepladen, den venstre til ovn.

Nuværende kogeplade:
Den hvide ledning giver udslag med polsøger - den sorte giver ikke udslag med polsøger

Der er 4 fire kogezoner i kogepladen. Alle fire kan tændes, men to af dem varmer ikke
Film https://www.dropbox.com/s/d7cryt4x5b5f9km/IMG_3684.MOV?dl=0

El tavle
Sikringen i midten går på kogepladen
Sikringen til højre går på ovnen
Sikringen til venstre gør ingenting - jeg går ud fra at den går til L2 på kogepladen


Jeg troede egentlig at der kun var 1 fase i sommerhuset, har derfor købt en glaskeramisk kogeplade i stedet for induktion.

Tak for jeres hjælp ;)
Martin
Annonce
Du har 3 faser.
Men dine grupper er monteret med for lille ledningsdimension fra hpfi til gruppeelementer.
Har du tjekket alle 3 sikringer i komfurgruppen? 

Elektronikteknikeren
Det er oplagt at måle med dit instrument. Du måler over gruppeafbryder.
Men det er sikkert sikringen til venstre der er sprunget. Eller der er dårlig forbindelse i gruppeafbryder. Prøv at sætte 3 nye sikringer i , Der er ret store chancer for at komfuret så virker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har, hvad du skal bruge også til et induktionskomfur, så hvis du hellere vil have det, og kan få byttet det, du har købt, ville jeg da gøre det.

fase
relæet i højre nederste side i tavlen, er det kun til pynt da der ikke er nogen kabler monteret  i det ?
Problemet er løst - der var gået en s

de gamle kogeplader virker igen :)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis