Vandbehandling blødgøring

Går og overvejer at gøre noget med kalk`en i vandet, bor i Horsens hvor vandforsyningen skriver: I forsyningsområdet for Samn Forsyning er hårdhedsgraden 12 - 18 dH.
Hvad skal man vælge som også kan betales i drift.
BTW blødgøringsanlæg eller en “kalk spalter” af en art.
Er der nogen der har erfaring eller viden om emnet ;-)

god aften
Mini me
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BTW blødgøringsanlæg eller tilsvarende virker, 100%. Hvorimod "kalk spalter" er meget mere tvivlsomt.
Prisen er også derefter.
Har selv et BWT anlæg, på det varme vand. Bruger ca. 8 kg salttabletter pr. 3 mdr.
Hej GDS, hvordan virker det på det varme vand, er den sat på før vandet opvarmes?
Hej Bent, det lyder så ikke som om at det virker. Ved du noget om årsagen eller er det bare bad luck for Jer?

Jeg er efterfølgende kommet til at tænke på, sætter man det ikke på hele vandindstallationen? Og hvis ja hvad så med smagen?

god aften
Mini me
Jo det sættes ind så hele installationen er med kalkfri vand. Før i tiden var det kun det varme vand man måtte gøre det ved.
Smagen er det samme som før.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Mit BWT anlæg sidder før det varme vand bliver varmet op. Derved undgår jeg at min varmtvandsspiral ikke kalker til, varmtvandsspiralen sidder i min 800 L bufferbeholder, som også har solvarmespiral. Hvis jeg ikke havde afkalkningsanlæg ville varmtvandsspiralen hurtig kalke til, da temperaturen til tider kommer op på 85 gr.
Da jeg installerede mit BWT anlæg var det ikke tilladt at monterer det på koldt vandet.

Det er meget naivt at tro at man kan have et afkalkningsanlæg uden løbende udgifter.
Annonce
Tak for informationen :-)
Grunden til at jeg spurgte omkring driftudgifterne, er at jeg flere gange er blevet fortalt at det er dyrt. Men hvad er dyrt? Så det er tit nødvendig at vide en pris og ikke andres følelse af om det er dyrt ;-)

god dag
Mini me
Det kommer an på hvor meget vand din husstand bruger, hvor dyrt det er i rift.
Men tænk over alle de inddirekte besparelser:
  • Mindre sæbe i vaskemaskinen
  • mindre sæbe, salt og afspændingsmiddel i opvaskemaskinen
  • mindre arbejde og kemikalie forbrug på at rengøre overflader med kalk på. Især et flise badeværelse er det en stor faktor.
  • Mindre tilkalkning af kaffemaskine/el-kedel

 

Lidt kolde fact, (i modsætning til dem der kalder det dyrt).
Mit BWT anlæg har kørt i næsten 4 år, (46 mdr.), forbrug 10 poser a 8 kg, ved et varmt vands forbrug på ca 100 L/dg.
Vandets hårdhed er her i området på ca 16.
Har lige bestilt 5 nye poser a 8 kg, pris frit leveret med fragtmand 654 Kr. Det svarer til, i runde tal, til en ca pris på 350 kr./år.
Strømforbruget er så lavt at min Bi-måler ikke kan måle det.
GSH skrev den 20-07-2020 11:42:51

Lidt kolde fact, (i modsætning til dem der kalder det dyrt).
Mit BWT anlæg har kørt i næsten 4 år, (46 mdr.), forbrug 10 poser a 8 kg, ved et varmt vands forbrug på ca 100 L/dg.
Vandets hårdhed er her i området på ca 16.
Har lige bestilt 5 nye poser a 8 kg, pris frit leveret med fragtmand 654 Kr. Det svarer til, i runde tal, til en ca pris på 350 kr./år.
Strømforbruget er så lavt at min Bi-måler ikke kan måle det.

 Hvad kostede det i installation/etablering?


 

STEENSEN : Hvad kostede det i installation/etablering?

Godt spørgsmål. Det afhænger helt af stedet/pladsen hvor det skal installeres.

For 4 år siden gav jeg knap 11.000 kr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis