Brændeovn fjernet

Hej med jer

Vi er i fuld gang med renovering af vores gamle hus. Vi har ved overtagelse fjernet den gamle brændeovn som i forvejen var afmeldt, men står nu med et hul i væggen som leder til isokern skorstenen. Vi er ikke helt enige om endnu, hvorvidt vi skal have brændeovn igen eller ej, så vi har forsøgt at google efter en slags pænere lem/dæksel til at dække for det runde hul, men endnu uden held. Findes det, eller andre gode løsninger? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hæng et maleri hen over .......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har rullet noget Rockwool fast sammen og stoppet i hullet. For at lukke endeligt af, har jeg fået klippet en 4-kantet plade i rustfast stål, som jeg har skruet på hen over "såret" og malet i samme farve som væggen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der findes noget, men om man synes det er pænt er jo en anden sag.
google:
chimney plugs
chimney hole cover
coal shute cover
Bing og Grøndahl platter
Duka ventil
https://nostalgihuset.dk/platter/?p=2

Eller mål hullet ind og gem målene. Mur det til med gasbeton sten og en svag mørtel + puds. Så er det ikke specielt svært at genåbne hullet.

Der er måske noget at tænke på ift at lukke i toppen og evt ventilation for at forhindre fugt, det bør i nok også undersøge.

Bare kald mig BBB 
Det er smartest at mure hullet til, pudse, male og det hele. Hvis i senere vælger ny brændeovn er det tvivlsomt at røgrøret skal være samme sted.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har haft besøg af skorstensfejer for nogle måneder siden, og talte med manden om at lukke for brændeovnen, da jeg bruger pillefyr som primær opvarmning, så der nævnte jeg det at fjerne brændeovn.
Han forklarede at vigtigt var, at hullet blev blændet af, for så længe der var hul i skorsten kunne han fakturere for en rengøring af denne, som om der var brændeovn på.

Og så afmelder man kun brændeovn til skorstensfejer hvis man lukker hullet :)

I kunne reelt lade en brændeovn stå og fjerne skorstensrør i væg, og blænde det af, så var den afmeldt. Det har været min næste tanke her, så pladsen ikke er tom.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også