Emhætte/aftræk: Hvad er skruerne til?

Hej

Jeg bor i nyt alment boligbyggeri og har haft en snak med varmemesteren omkring emhættens sugestyrke, som jeg synes er for lav.
Han mener, at kan emhætte "bære" et stykke A4-papir er den stærk nok - den har jeg hørt flere gange fra andre. Jeg har ingen ide om hvordan den test er opstået, og forstår ikke hvad et stykke papir har med os og damp at gøre. Når jeg koger vand trækker dampen godt nok opad, men det lader til at emhætten ikke har kapacitet eller kraft nok til at trække det op. Noget af dampen trækkes selvfølgelig op og væk, mens resten fordeler sig til sidderne, så der dannes en paddehattesky. Jeg har altid vindue eller dør i køkkenet åben.

Jeg har renset filter og faldt i den forbindelse over de to skruer samt platicdup som set på billedet som producenten har markeret med A, B og M. Har de noget med indstilling at gøre eller er de udelukkende til installation. Jeg har søgt på nettet uden hel.

På forhånd tak.
Anders
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den  med papir er blot en gimmick til at vise at der er sug. Hvis en emhætte har kantsug f.eks. kan det virke perfekt men kan ikke holde et stykke papir.
Jeg ved ikke hvad då kan indstille men ville da prøve at skubbe skruen A hen i det aflange hul er der noget flytbart ved B så prøv og se hvad der sker.
Emhætter kan aldrig tage alt damp hvis man har skruet godt op. Så det drejer sig meget om at mindske damp og stege os. Kartofler bliver kogt præcis lige så godt ved simre varme som ved fuld damp bare der er låg på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og brug en gryde med mindre åbning. Sådan er livet

 

AKjeldsen skrev den 18-07-2020 14:03:35

Lad være med at ændre på indstillingerne med skruerne - det ødelægger indreguleringen af luftmængderne i lejligheden!

Du må leve med at emhætten kun opfanger 75% af dampen. Det er hvad der forlanges i div. reglementer.

 Hvis emhætten trak 75% af dampen ville jeg være lykkelig. Et optimistisk gæt er godt 50%.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis