OSB Underlag til vinyl

Jeg vil ligge vinyl på gulvet i WC i et kolonihavehus.
Gulvpladen skal skiftes da den der ligger der nu er dårlig tilskåret - det ser ud til at den er lavet af
Krydsfiner/spånplade ??
Kan jeg skifte den ud med en OSB plade ?
Jeg mener dog at have læst at man ikke kan pålime vinyl på OSB
Tak for alle kommentarer
Kolonihavepigen fra Køge


Mit gulv i WC er noget klams - en dårlig tilskåret “spånplade“  der er malet. Jeg vil derfor have vinyl men kan ikke finde ud af hvad jeg skal ligge under mit vinyl. måske en OSB plade? Men så læser jeg at den først skal slibes og spartles.
nogen der kan fortælle mig hvilken form for “spånplade“ jeg skal købe ?

NB. jeg kalder alle former for plader for spånplade, da jeg ikke kender forskel på navnene.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
OSB plader er ikke særligt glatte og limen vil slippe. Brug gulvfiner i stedet. Det er beregnet til det.

 

Hej Uldal
mener du Ikke at OSB er glatte og derfor slipper limen?
men er gulvfiner vandfast? jeg mener nemlig at have læst at underlaget skal være vandfast fordi det er et kolonihavehus?

Mit gulv i WC er noget klams - en dårlig tilskåret “spånplade“  der er malet. Jeg vil derfor have vinyl men kan ikke finde ud af hvad jeg skal ligge under mit vinyl. måske en OSB plade? Men så læser jeg at den først skal slibes og spartles.
nogen der kan fortælle mig hvilken form for “spånplade“ jeg skal købe ?

NB. jeg kalder alle former for plader for spånplade, da jeg ikke kender forskel på navnene.
Jeg minder lige om at der ikke er indlagt varme i huset og at det står uden varme hele vinteren.

Mit gulv i WC er noget klams - en dårlig tilskåret “spånplade“  der er malet. Jeg vil derfor have vinyl men kan ikke finde ud af hvad jeg skal ligge under mit vinyl. måske en OSB plade? Men så læser jeg at den først skal slibes og spartles.
nogen der kan fortælle mig hvilken form for “spånplade“ jeg skal købe ?

NB. jeg kalder alle former for plader for spånplade, da jeg ikke kender forskel på navnene.
Jeg er da helt sikker på, at du er klar over begrebet fugtspærre og fugning? Mao du skal have en tæt dug under gulvpladerne. 

 

ikke rigtig  - kun at jeg ofte har set det når jeg googler kolonihavehusgulv
ok så tæt dug under gulvfiner.
kan jeg lime mit vinyl direkte på gulv finer ?
tusind tak for hjælpen ;-)

Mit gulv i WC er noget klams - en dårlig tilskåret “spånplade“  der er malet. Jeg vil derfor have vinyl men kan ikke finde ud af hvad jeg skal ligge under mit vinyl. måske en OSB plade? Men så læser jeg at den først skal slibes og spartles.
nogen der kan fortælle mig hvilken form for “spånplade“ jeg skal købe ?

NB. jeg kalder alle former for plader for spånplade, da jeg ikke kender forskel på navnene.
Annonce
Hvis du monterer fodlister kan vinylen ligge løst på, men forvent st det strækker sig efter et stykke tid. Du kan også fuldlime, så ligger det fast, men det besværliggør i den grad en udskiftning. Men tæt dug under fineren og lidt op ad væggen (5 cm). Hvad er der under? Klaplag?

 

Hej Uldal
så Har jeg googlet mig til klaplag ;-) som åbenbart er beton
nej der er helt sikkert ikke beton.
Såvidt vi kan se uden at have haft alle de gamle lag af endnu, så er der kun nogle tidligere “spånplader” eller hvad de nu er.
se foto
Vil du anbefale at vi limer vinyl på gulvfiner inden pladen ligges ned ? Gulvet er 1.17 x 1.70
 

Mit gulv i WC er noget klams - en dårlig tilskåret “spånplade“  der er malet. Jeg vil derfor have vinyl men kan ikke finde ud af hvad jeg skal ligge under mit vinyl. måske en OSB plade? Men så læser jeg at den først skal slibes og spartles.
nogen der kan fortælle mig hvilken form for “spånplade“ jeg skal købe ?

NB. jeg kalder alle former for plader for spånplade, da jeg ikke kender forskel på navnene.
1. Skal det gøres ordentligt: op med al træ underliggende. Der er sandsynligvis råd og svamp under gulvet. Forfra med isolering og vådrumssikring.
2. nemt og ikke fremtidssikret ej sundhedssikret: tag så mange lag op som muligt og re-etabler gulvplader. Sørg for at strøer ikke er rådne eller vipper. Skru gulvfiner-plader fast og lim i fer og not. Rent fladen af ogsmør primer på til lim.lim på og udlæg vinylen. Den bør absolut gå 7-10 cm op ad væggene. I hjørnerne tilskæres og samlingerne svejses sammen.

 

Tusind tak Uldal - hvis du er tømrer i nærheden af Køge så sig endelig til - så vil jeg da gerne have et tilbud på gulvet i hele huset.


Mit gulv i WC er noget klams - en dårlig tilskåret “spånplade“  der er malet. Jeg vil derfor have vinyl men kan ikke finde ud af hvad jeg skal ligge under mit vinyl. måske en OSB plade? Men så læser jeg at den først skal slibes og spartles.
nogen der kan fortælle mig hvilken form for “spånplade“ jeg skal købe ?

NB. jeg kalder alle former for plader for spånplade, da jeg ikke kender forskel på navnene.
21603477 Benjamin er dygtig jydsk tømrer med gode timepriser.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis