Udelys med timer-kontakt OG sensor, hvordan?

Hej..

Skal have opsat noget udelys med en sensor ved P-pladsen og en kontakt (timer) indenfor. Ideen er, når man kommer hjem i mørke tænder lyset udenfor når man kører ind på P-pladsen og slukket efter fx 5 minutter. På samme måde skal man, hvis man skal køre efter mørkets frembrud, kunne tænde udelys på kontakten (timeren) i huset, som så slukker efter fx 5 min. Derudover tænker jeg en afbryder, som overstyrer timeren og dermed kan give konstant udelys.

Elektrikervennen siger, det kan man sagtens - men det kniber med det lovede diagram, som jeg gerne vil have og forstå inden jeg giver mig i kast med nedgravning af temmelig mange meter installationskabel. Det gider elektrikervennen nemlig ikke😁....men han slutter strømmen til.

Nogle der er friske på den udfordring og kan levere et diagram?

På forhånd tak!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor skal de forskellige ting placeres i forhold til hinanden? 

fase
Du skal bruge et 4 eller 5 x 1,5 mm2 kabel. Der laves fast tilslutning til gul/grøn (jord), blå nul) og brun (fase).
Dine lamper tilsluttes den blå, gul/grøn (jord hvis muligt) og den ledige leder - det kunne f.eks. være en hvid leder.
Afbryder til konstant lys forbindes mellem brun og "hvid" leder.
Sensor tilsluttes blå, brun og "hvid" leder.
Du kan også tilslutte stikkontakt til brun, blå og gul/grøn.

Søren O
Nu har Søren lavet diagrammet. Du skal være opmærksom på, om der er plads til at sløjfe lederne i lamperne.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis