Meget stram vandhane udendørs - hvad kan der gøres?

Vi har denne vandhane i vores kolonihave. Den har stået der de alle 12 år vi har haft haven - og formentlig også en del år før det  

År efter år bliver hanen strammere og strammere at dreje - især når den skal lukkes. Kan der gøres noget ved det? Kan den smøres? Kan den afkalkes? Kan se, der sidder en skrue midt i hanen, så måske den er ret nem at skille ad og samle igen?

Da vandforsyningen til hele haven skal afbrydes, mens det står på, kunne jeg godt tænke mig lidt indsigt, før jeg kaster mig ud i det   Kan nogen hjælpe mig lidt på vej ..?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo prøve at afmontere plasthåndtaget, og give den noget WD-40 eller lignende.
Men der skal nok en ny indsats i, eller en helt ny hane, der er nok ikke den store prisforskel.
Ny hane L I N K


Vi prøver igen, i morgen --
WD 40 hjælper ikke.
Da du kun har kort tid til at lave reparationen, må det enten blive en ny vandhane eller en ny "indsats" til din nuværende vandhane.
Du kan købe et "topstykke til Frese stopventil", vare nr. 745164211. Pris kr. 74,50 hos Watoo.
Du skal så fjerne skruen i håndgrebet, trække håndgrebet af, og med en nøgle skrue hele indsatsen ud af vandhanen. Derefter ny indsats på.
Den gamle indsats kan let repareres, men det tager lidt tid. Delene lægges i afkalkningsvand (som bruges til kaffemaskine). Efter nogle timer kan du skille det hele ad. Fortsæt afkalkning til delene er helt rene. Så smøres med lidt "hanefedt"og det hele samles igen. Hvis ellers pakningen er i orden, fungerer det som nyt.

Søren O
Tusind tak for meget udførligt og super anvendeligt svar   Så er det jo bare at gå i gang!   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis