Støbe beton terrasse. Afretter sand nødvendigt?

Hej
Har tænkt mig at støbe en beton terrasse i et stykke. Tykkelse 100mm med armeringsjern.
Har gravet ned til fast grund, lagt 150mm stabilgrus og stampet. Nu er spørgsmålet så om det virkelig er nødvendigt med afretter sand, når det nu bliver støbt i ét stykke?
Den bliver 4x6 meter.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nødvendigt med "afrettersand" hvis du har står på dine højder.
Er der "lunker", er det billigere at rette af med sand, end med beton. Hører en gang imellem at betonforbruget "er stukket helt af".

Søren O
Vil du lave 6 meter uden ekspansionslister?

 

Uldal: Efter ca 24 timer skærer jeg riller  for at undgå de fleste sætningseevner. Har prøvet det før, med stor held🙂
Delawer skrev den 18-07-2020 21:57:19

Uldal: Efter ca 24 timer skærer jeg riller  for at undgå de fleste sætningseevner. Har prøvet det før, med stor held🙂
Ja det virker godt, så bestemmer man jo selv hvor "revnerne" kommer 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Når du armerer betonen, skal du huske at armeringen skal afbrydes der, hvor du vil skære rillerne. Hvis du bare skærer armeringen over, bliver den udsat for fugt som gør, at jernet ruster. Jernet bør være omgivet af et par cm. beton.

fase
S.Fabrin: Jeg skærer kun ca.30mm ned. Kun lige nok til at bryde overfladespænningen 
Overfladespænding? Og du er ikke nervøs for, at du får frostspængninger i dine 30 mm. dybe vandfyldte riller?

fase
Altså, en 24 kvm plade på 10 cm tykkelse på stampet sand? Jeg krydser fingre for frostvejr og grundvandsstigninger, men igen - du har jo haft held med det tidligere, så....
det var næsten bedre at lægge 50x50 havefliser.

 

Hej.
Det er ikke nok med 30 mm.
Armeringen skal også brydes hvis det skal have nogen effekt.
Jeg vil nok have lagt 2 lag armeringsnet i. det ene som bærelag og det andet som svingarmering.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis