Råd til valg af skrå Loftsbeklædning (Gips, fibergips, 1 lag, 2 lag?)

Hejsa Allesammen
Jeg er næsten klar til at skulle beklæde mine skrå lofter (og på et tidspunkt lave en skillevæg) i vores gamle Murermester hus (1927). I den ombæring er jeg lidt i tvivl om valg af beklædning. Det skal være glatte lofter.
Jeg har kigget på en 2 lags gipsplade (90*240) løsning (Som jeg har lavet en del af allerede), men da jeg er lidt i tidspres, har jeg også kigget på Knaufs Ultra board 15 (90*120) som en mulig løsning med 1 lag. Prisen er stort set identisk på de 2 løsninger. Og til sidst Fibergips (Om end det virker meget dyr, og derfor lidt en joker)

2 Lag gips (MK-Godkendt, ikke GDS)
Fordelen : 1.Bedre brandbeskyttelse 2.mere stabilt for revner (pga overlæg), Kendt opsætnings metode
Ulemper : Dobbelt tid pga 2 lag (Meget vigtig i mit tilfælde), ikke skruefast. Stor at løfte op af trapper, og at montere 1 mand.

1 Lag Ultra Board 15mm
Fordele: Hurtigere at sætte op da det kun er 1 lag, Brandsikkerheden er lidt lavere end 2 lag 13mm Gips, og skruefast. Fåes i små plader, så den er lettere at flytte rund og montere i tagrummet.
Ulemper: Kan revne imellem plader når huset arbejder (Hvilket dette 100 år gamle hus vil gøre), der skal spec skruer til (Ellers bobler den op)

Fibergips
Fordele: Hurtigere at sætte op da det kun er 1 lag, Høj brandsikkerhed, Skruefast, Fåes i små plader, så den er lettere at flytte rund og montere i tagrummet.
Ulemper: Kan revne imellem plader når huset arbejder (Hvilket dette 100 år gamle hus vil gøre), der skal spec skruer og lim til. Høj pris

Hvad ville i vælge?
Råd, erfaring og vejledning tages imod med stor iver ;-)

Mvh
Tue

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil vælge 1'ste løsning, og så prioriterer tiden til opgaven, at få den lavet godt, da det er en ting du vil fortryde i mange år, hvis du ikke laver det ordentligt fra starten af.

 

Jeg har lige afsluttet en total renovering af en overetage i et hus fra ca. 1930. Her er brugt fuldkantede 12,5 mm fibergips plader på 1200 x 900 mm. De er limet i samlinger og der er brugt fibergips skruer. Der er brugt lidt under 4 tons plader.
Der er rum som er malet færdig for 6 mdr siden, og der er ikke skyggen af revner ( undtagen nogle små i hjørnesamling imellem plader og gavlmur )  Skråvægge går op forbi hanebånd så der er synlige bjælker. Her er det nødvendigt at have en samling for at få bjælker igennem pladen.
Både det forhold og det at jeg monterer det alene mand gør at de mindre plader er muligt at håndtere.
Jeg har tidligere monteret gipsplader, og synes ikke det er særlig let at få en pæn spartling hen over spartelkanter. Når limfugen er hugget af er det let at spartle ad 2 omgange.
Du nævner ikke skruer ved gipsplader, så på den led er det vist det samme. Men 1000 skruer koster 159,00 så det er vist ret underordnet i det samlede billede. Der kan altid forhandles en rabat ved større mængder men det gælder jo både gips og fermacel.
Priser på fermacel ser jeg til 57,41 kr / kvm + lim ca. 8,00 kr / kvm
Gipsplader ca. 27,00 kr/kvm og så 2 lag bliver ca. 54,00 kr/kvm.
Så prisforskel ligger på ca. 10,00 kr./kvm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har fuldspartlede Fermacell lofter, med spartelkant. Jeg valgte Fermacell fordi man kan få de små plader, det er skruefast (konen elsker at flytte rundt på lamperne), og fordi jeg synes deres akustikloft er virkelig flot. Fermacell virker umiddelbart en smule dyrt, men du kan sagtens handle byggemarkedet ned i pris, så du kommer ned på 40 kr/m2 eks. moms. Jeg endte med at give 50 kr/m2 til et helt hus. Det er da ca. det samme som 2 lag gips. Hvis du er nervøs for revner kunne du jo vælge løsningen med retkantede plader der limes, og så til sidst fuldspartle. Retkantede plader er så dejlige at fuldspartle 
Tak for svar alle.
Pt kan jeg ikke helt se prisen kan gøre så skarp som i nævner. Men jeg kan komme ned på ca 75kr pr m2 incl skruer og lim. Og 2 lag gips vil ligge på ca 60kr incl skruer. Der kommer en god del ekstra omkostninger i fuldspartling, men jeg vil tro det er mindre end at lave 2 lag gips (Og gips skal jo også spartles nogle steder). Jeg er lidt spændt på hvor pænt overgangen imellem retkantede og limede plader kan blive, men det finder jeg ud af.
Så valget ender på retkantede og limede fibergips plader. Så må vi se hvad det ender med :-)

Her er lige et par stemningsbilleder.
Hos 10-4 ses kvm pris her.LINK 57,41 kr.  Og her skruer LINK 
Men alle steder er det til forhandling


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er lige præcis der jeg har lagt min ordre. Stort set alle andre har højere pris eller som woodonline, hvor de vil have 1400 for fragt 🥴. Men tak for info og links. 
Du skulle tage og oprette en konto i Stark eller Bygma. Hvis du handler alt et sted kan du få nogle gode priser. Jeg handlede mit Fermacell hos Stark, til den tidligere nævnte pris. Og har du fået for meget, leverer du bare tilbage
Jeg har begge dele, og de kunne slet ikke være med på prisen. Gode 500 I forskel... Dem kan man komme langt for 😉
Jeg ville blot sætte ét lag alm. gips op. Det har jeg selv gjort på lofterne i vores daværende og nuværende hus. Begge steder uden problemer med revner. Som Elmand skriver syntes jeg også det er svært at få spartelkanter helt pæne under alle forhold. Jeg er derfor begyndt at fuldspartle oven på al gips jeg opsætter. Så bliver det godt :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også