Glas tykkelse vs u profil tykkelse til bur

Hej
Jeg er ved at lave fronten på et hjørne marsvin bur.

Til det har jeg købt en u profil i alu fra silvan, hvor den indvendige bredde er 9 mm.
Jeg saver den til så den kommer til at slide langs fronten på bund pladen og op af siderne.

Jeg har tænkt mig at bruge akryl frem for glas, jeg er dog i tvivl omkring tykkelsen jeg skal vælge denne plade som skal slides ned i de 3 u profil lister.

Fronten er ca. 148cm og højden 20 cm. Og da vi ikke har nogle hjørner i lejligheden som er 90 grader har jeg på bedste vis lavet to 'trekantede' klodser til siderne.

Jeg vil gerne kunne 'slide' pladen af og på, men samtidigt skal den sidde ordenlig fast uden at rykke frem og tilbage for meget.
Hvilken tykkelse ville du vælge pladen i, når det indvendige mål af u profilen er 9 mm?

Tak for hjælpen.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal overveje hvorvidt akryl glas (plexi) er særligt brugbart i denne opgave, da dine hamstre  er gnavere, hvilket betyder de over tid vil kunne gnave sig igennem akryl glasset.
Få du hellere lavet det i regulært glas, om end prisen er en noget mere pebret. 3-4mm kan klare opgaven, og du kan få det skåret på mål hos en glarmester.
JEg fik skåret 3 stykker glas til toppen af mit akvarium i ukorante mål og former, det skulle jeg af med 550kr for, 3 stykker af ca. 50x50cm i 4mm glas.

Tak for advarslen med gaverne. Jeg ved at mange andre har brugt plexi til marsvin bur front. Og da børnenes sikkerhed er vigtigere end om der måske på sigt skulle blive gnavet igennem er valget sandsynligvis faldet på plexi.

Jeg er dog stadig i tvivl om hvilken tykkelse glas eller plexi jeg skal vælge til u profilen der indvendigt måler 9mm.
Der vil jo være noget skævhed mellen i de lister af u-profil, selvom jeg gør mit bedste for at de atår lige og vinkelret på hinanden.

Tænker at sætte selve u profil listerne fast med montagelim, lyder det fornuftigt?
Ellers har jeg overvejet at bore hul til skruer, det vil dog være noget mere besværligt især hvis jeg vælger rigtig glas, da det sikkert ikke er så smart det står på skruehpvederne. Det har akryl/plexi sikkert bedre af i længden...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis