Balofix spørgsmål :)


Hej! Jeg er ved at lave mit køkken og har fjernet bordplader mm.
For at kunne sætte den nye vask og armatur i den nye plade, ville jeg slukke for vandet - og jeg tænker jeg må slukke for hovedhanen (har varslet at jeg slukker imorgen) men jeg har stadig et spørgsmål vedr. de balofix jeg har.

Der er 4 i alt (jeg har bruse kabine i badeværelset og al vandtilførsel / afløb osv kommer fra køkkenet af.).

Ballofix nr 1 har ødelagt kærv så den piller jeg ikke ved.

Ballofix nr. 2 kunne jeg godt skrue men så begyndte den at lække fra der hvor skruen sidder, så jeg skruede tilbage til udgangspunktet og så stoppede det.

Ballofix nr 3 har stadig håndtaget, og jeg kunne skrue, igen kom der vand ud fra skrue området..
da jeg tændte for det kolde vand for at tjekke om det slukkede for det kolde vand,kom der stadig vand (lod det løbe et minuts tid). Så slukkede jeg igen.

Ballofix nr 4 har skrue men den var urokkelig.

Mine spørgsmål er,

1) hvilke af de to ballofixer burde teoretisk slukke for vandet ?
2 ) er det normalt at der kommer vand (med lidt tryk) ud når man drejer balofix håndtaget/skruen når man vil slukke for vandet? (der kommer ikke vand når de er i den almindelige daglige åbne position).

3) Jeg har aldrig været nede i vores ejendoms kælder for at slukke vandet - jeg forestiller mig der er en del haner og lign - men er der mon noget jeg skal kigge efter når det er en hovedhane? Har spurgt en nabo som ikke vidste det..ellers finder jeg self. ud af det ved at prøve mig frem, bor på 5. sal så kommer bare til at rende da jeg ikke har nogen som kan være i lejligheden og lige kommunikere med mig over en telefon når jeg prøver mig frem.

:) Tak for svar!

 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har balofix ventiler på begge sider af dine vandmålere (koldt- og varmt vand).
Dit behov lige nu er at kunne lukke for vandet, så du burde få skiftet alle 4 ventiler til noget bedre end balofix, f.eks. en anden type kuglehane med større greb.
Årsagen til at der er ventiler på begge sider af vandmålerne er at det skal være let at udskifte målerne. Jeg vil tro at målere og disse ventiler tilhører ejerforeningen, så det er dem der skal sørge for at de er i orden.
Det letteste vil selvfølgelig være blot at skifte afgangsventilen ved begge vandmålere.
Når så ventilerne er skiftet, så kan du i ro og mag opstille køkken uden noget tidspres, og uden at forstyrre resten af ejendommen.

Søren O
Du har flere løsnings muligheder her:
1) kontakt udlejer/ejerforeningens vicevært, og få ham til at skifte alle 4 balofix, da de er defekte. (2 kan ikke bevæges, og 2 er utætte i lukket stand, både langs spindel og igennem kuglen)

2) Skift alle 4 balofix, når du har lukket hoved hanen.

3) installer 5'te og 6'te balofix på forsynings siden, (under 2, og 3) og så kan du i ro og mag åbne hoved hanen, og få fikset resten stille og roligt, her iblandt lave punkt 2, med 5 og 6 som de første 2 (2 og 3 på dit billede)

4) ringe til en VVS'er, og få det lavet af en der har overblik og viden om installationen. Vil koste dig ca. 2000 (1-2 svende time + materialer) vil jeg gætte på.

 

Hey alle, tak for svar og råd om den letteste løsning mht udskiftning af det hele og  VVS mand - jo jo det kan man jo med det meste -  bare lige ringe til een, betale nogle tusinde og så lave ting i ro og mag , den løsning er vel ofte givet..  - men det var faktisk ikke helt spørgsmålene :)

Som sagt er grunden til at der er ventiler på hver side, fordi vandforsyningen også går til badeværelset

Jeg skal blot lukke vandet nogle få timer, så jeg lukker bare hovedhanen..

Fortsat god dag :) 

Du er noget optimistisk.
Det sikreste sted at lukke for vandet til hele ejendommen er ved ejendommens hovedvandmåler. Så lukker du for alt og alle. Det er en løsning der kun skal bruges i nødstilfælde - og kun af fagfolk.
Der skal så utrolig lidt til at vælte din tidsplan på et par timer - har du f.eks. nye pakninger til dit blandingsbatteri? Skal din bordplade tilpasses osv.
Få nu skiftet de balofixventiler, så du hurtigt kan få åbnet for vandet til de øvrige beboere.

Søren O
Lulu1980 skrev den 16-07-2020 10:18:59

Hey alle, tak for svar og råd om den letteste løsning mht udskiftning af det hele og  VVS mand - jo jo det kan man jo med det meste -  bare lige ringe til een, betale nogle tusinde og så lave ting i ro og mag , den løsning er vel ofte givet..  - men det var faktisk ikke helt spørgsmålene :)

Som sagt er grunden til at der er ventiler på hver side, fordi vandforsyningen også går til badeværelset

Jeg skal blot lukke vandet nogle få timer, så jeg lukker bare hovedhanen..

Fortsat god dag :) 

 Sikke en flabet respons.

Du gør noget uforsvarligt, ved at bruge hoved isolerings enheden til at være din personlige "arbejds isolering", uden samtidigt at sikre dig at du fremover er i stand til at lukke for vandet selv i din egen bolig.
Meget ofte er det slet ikke muligt for beboerne at komme til hoved hanen, hvorfor du måske lige skulle tage og klappe hesten lidt, og i det mindste ofre de 200kr det koster for 2 nye balofix ventiler til at erstatte din nr 2 og 3, alternativt (som den nemme løsning) at installerer de nye foran de gamle, og så på et andet tidspunkt, skifte de 4 ødelagte.

 

Annonce
Lulu1980 skriver:Som sagt er grunden til at der er ventiler på hver side, fordi vandforsyningen også går til badeværelset
Det er ikke korrekt. Grunden er at man kan udskifte målere uden at skulle lukke for hoved hanen.
Steensen skrev: Sikke en flabet respons.
Det er da mere en ærlig respons. At det så er forkert i dine øjne er noget andet, og Lulu1980 bliver nok en erfaring rigere.
Så vi ser frem til at høre en lige så ærlig tilbagemelding om forløbet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 16-07-2020 10:43:13

Du er noget optimistisk.
Det sikreste sted at lukke for vandet til hele ejendommen er ved ejendommens hovedvandmåler. Så lukker du for alt og alle. Det er en løsning der kun skal bruges i nødstilfælde - og kun af fagfolk.
Der skal så utrolig lidt til at vælte din tidsplan på et par timer - har du f.eks. nye pakninger til dit blandingsbatteri? Skal din bordplade tilpasses osv.
Få nu skiftet de balofixventiler, så du hurtigt kan få åbnet for vandet til de øvrige beboere.

Hejsa, alt er selvfølgelig gjort klar mht bordpladen, og jeg har selvfølgelig købt ekstra pakninger.

Der er vidst ikke nogen lov om at det kun er fagfolk som må lukke på hovedhanen, og det sker rimelig ofte i min ejendom da der er flere som laver renovationer m.v. så jeg har slet ingen skrupler der.

De fleste er alligevel på ferie og er her slet ikke, plus jeg har varslet om det så det går nok.

 

Jeg er ked af at du synes det er en flabet respons, men du svarer jo ikke på noget af det jeg spørger om sådan helt konkret. Jeg er klar over man kan ringe til en VVS mand som så fixer tingene - men så ville jeg jo ikke komme her på lav det selv forum..

Jeg synes at du selv er mere end flabet når du siger at jeg skal klappe hesten bare fordi du blev fornærmet over min konstatering af faktum..

Oh well. :) 

Steensen skrev den 16-07-2020 11:09:50

 Sikke en flabet respons.

Du gør noget uforsvarligt, ved at bruge hoved isolerings enheden til at være din personlige "arbejds isolering", uden samtidigt at sikre dig at du fremover er i stand til at lukke for vandet selv i din egen bolig.
Meget ofte er det slet ikke muligt for beboerne at komme til hoved hanen, hvorfor du måske lige skulle tage og klappe hesten lidt, og i det mindste ofre de 200kr det koster for 2 nye balofix ventiler til at erstatte din nr 2 og 3, alternativt (som den nemme løsning) at installerer de nye foran de gamle, og så på et andet tidspunkt, skifte de 4 ødelagte.

 

Lulu1980 skrev den 16-07-2020 18:40:31

Jeg er ked af at du synes det er en flabet respons, men du svarer jo ikke på noget af det jeg spørger om sådan helt konkret. Jeg er klar over man kan ringe til en VVS mand som så fixer tingene - men så ville jeg jo ikke komme her på lav det selv forum..

 

Jeg gav dig ligesom 4 løsnings forslag, hvor af de 2 af dem ganske rigtigt involverer at få andre personer til at gøre jobbet for dig, hvoraf det første er en potentiel gratis løsning.


 

Steensen skrev den 16-07-2020 19:10:49

Jeg gav dig ligesom 4 løsnings forslag, hvor af de 2 af dem ganske rigtigt involverer at få andre personer til at gøre jobbet for dig, hvoraf det første er en potentiel gratis løsning.

 Her er mine spørgsmål & dit svar med mine kommentarer.  Hvis du selv mener at du har svaret på mine spørgsmål så okay...

1) hvilke af de to ballofixer burde teoretisk slukke for vandet ?
2 ) er det normalt at der kommer vand (med lidt tryk) ud når man drejer balofix håndtaget/skruen når man vil slukke for vandet? (der kommer ikke vand når de er i den almindelige daglige åbne position).
3) Jeg har aldrig været nede i vores ejendoms kælder for at slukke vandet - jeg forestiller mig der er en del haner og lign - men er der mon noget jeg skal kigge efter når det er en hovedhane?

Dit svar:

Du har flere løsnings muligheder her:
1) kontakt udlejer/ejerforeningens vicevært, og få ham til at skifte alle 4 balofix, da de er defekte.
- Vi har ikke nogen vicevært og der er ingen som bare kommer og skifter ting som falder for ejers ansvar så dette er en VVS opgave/betalings opgave
(2 kan ikke bevæges, og 2 er utætte i lukket stand, både langs spindel og igennem kuglen)

2) Skift alle 4 balofix, når du har lukket hoved hanen. - det må man ikke selv så det er også en VVS opgave/betalingsopgave

3) installer 5'te og 6'te balofix på forsynings siden, ( Dette er igen en VVS mand / betalings opgave) (under 2, og 3) og så kan du i ro og mag åbne hoved hanen, og få fikset resten stille og roligt, her iblandt lave punkt 2, med 5 og 6 som de første 2 (2 og 3 på dit billede)

4) ringe til en VVS'er, og få det lavet af en der har overblik og viden om installationen. Vil koste dig ca. 2000 (1-2 svende time + materialer) vil jeg gætte på. (Og dette er meget tydeligt en VVS mand/betalings opgave)

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis