Balofix spørgsmål :)


Hej! Jeg er ved at lave mit køkken og har fjernet bordplader mm.
For at kunne sætte den nye vask og armatur i den nye plade, ville jeg slukke for vandet - og jeg tænker jeg må slukke for hovedhanen (har varslet at jeg slukker imorgen) men jeg har stadig et spørgsmål vedr. de balofix jeg har.

Der er 4 i alt (jeg har bruse kabine i badeværelset og al vandtilførsel / afløb osv kommer fra køkkenet af.).

Ballofix nr 1 har ødelagt kærv så den piller jeg ikke ved.

Ballofix nr. 2 kunne jeg godt skrue men så begyndte den at lække fra der hvor skruen sidder, så jeg skruede tilbage til udgangspunktet og så stoppede det.

Ballofix nr 3 har stadig håndtaget, og jeg kunne skrue, igen kom der vand ud fra skrue området..
da jeg tændte for det kolde vand for at tjekke om det slukkede for det kolde vand,kom der stadig vand (lod det løbe et minuts tid). Så slukkede jeg igen.

Ballofix nr 4 har skrue men den var urokkelig.

Mine spørgsmål er,

1) hvilke af de to ballofixer burde teoretisk slukke for vandet ?
2 ) er det normalt at der kommer vand (med lidt tryk) ud når man drejer balofix håndtaget/skruen når man vil slukke for vandet? (der kommer ikke vand når de er i den almindelige daglige åbne position).

3) Jeg har aldrig været nede i vores ejendoms kælder for at slukke vandet - jeg forestiller mig der er en del haner og lign - men er der mon noget jeg skal kigge efter når det er en hovedhane? Har spurgt en nabo som ikke vidste det..ellers finder jeg self. ud af det ved at prøve mig frem, bor på 5. sal så kommer bare til at rende da jeg ikke har nogen som kan være i lejligheden og lige kommunikere med mig over en telefon når jeg prøver mig frem.

:) Tak for svar!

 
Hej! Jeg er ved at lave mit køkken og har fjernet... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vidst ikke nogen lov om at det kun er fagfolk som må lukke på hovedhanen, og det sker rimelig ofte i min ejendom da der er flere som laver renovationer m.v. så jeg har slet ingen skrupler der.

De fleste er alligevel på ferie og er her slet ikke, plus jeg har varslet om det så det går nok.

Jo det er faktisk kun fagfolk det må lukke på hovedhanen, du må faktisk heller ikke udskifte dine balofixer Selv. Så fordi andre gør det er det ok?Det kan godt være det her er en gør det selv side, men reglerne skal stadigvæk overholdes.

 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg forstår ikke hvorfor i ikke får skiftet de balofixventiler, når det åbenbart er et problem for hele ejendommen.
Hvad med jeres målere - er der styr på vedligeholdelse af dem? Den type målere i har skal udskiftes efter 6 år, hvis de ikke bliver "stikprøvekontrolleret" hos et "akkriditeret" målerlaboratorie. Ved et lille antal målere bliver stikprøvekontrol for dyr i forhold til udskiftning af alle målere.

Søren O
Søren O skrev den 17-07-2020 10:07:03

Jeg forstår ikke hvorfor i ikke får skiftet de balofixventiler, når det åbenbart er et problem for hele ejendommen.
Hvad med jeres målere - er der styr på vedligeholdelse af dem? Den type målere i har skal udskiftes efter 6 år, hvis de ikke bliver "stikprøvekontrolleret" hos et "akkriditeret" målerlaboratorie. Ved et lille antal målere bliver stikprøvekontrol for dyr i forhold til udskiftning af alle målere.

Hej Søren og andre.

Nu fik jeg jo aldrig svar på mit spørgsmål mht de der balofixer om det var normalt der sådan kom vand ud ved skruen.

I aftes lå jeg så og tænkte at det virkelig var underligt fordi det ikke bare var dryp men der var sådan tryk på selvom vandhanderne var slukkede på badevær. og køkken.

Så da der ikke er noget problem med at dreje på balofix håndtag/skrue, fik jeg den idé at jeg ville prøve at tænde for vandhanen på badeværelset og så følge med på måleren mht om den bliver mere langsom osv.

Og sjovt nok, med vandhanen tændt var der ingen tryk og dermed ingen utæt balofix.

Jeg gentog med det varme vand - gik helt fint. 

Så jeg ved ikke om det er noget man normalt skal - altså slukke balofix mens hanen er tændt, men det har nok lettet det tryk der var.

Så balofixerne fungerer helt fint - sparet en del VVS penge plus intet behov for at slukke for hovedhanen.

 

Som der også er beskrevet flere gange i tråden er en balofixventil ikke en kvalitetsventil, men den er billig.
Utroligt at med åben vandhane kunne du lukke balofixen. Meget bedre løsning end at lukke ved hovedhanen.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis