Loftlampe montering - gamle ledninger

Hej med jer.

Jeg har lige overtaget min lejlighed og prøvede med det samme at sætte en loftlampe op, som resulterede i at strømmen gik på fire andre stikkontakter i lejligheden. I går var der en elektriker ude og lave det, og han efterlod ledningerne på denne måde (se billeder).

Spørgsmålet er nu, hvordan jeg monterer min lampe. Jeg plejer godt at kunne montere en lampe med nyere installationer med blå og brun osv, men jeg er usikker på, hvordan man gør med disse stofledninger.

Er nogen der kan hjælpe? Jeg ved at der er forskellige termer såsom 'fase' og 'nul' osv, men må nok sige at jeg er lidt lost her.

På billedet ser man at der er 2x3 ledninger der er samlet i hver deres samlende 'dims' og 2x1 ledning som er samlet en en anden 'dims'.

Lampen styres iøvrigt af en 'fader', som jeg ikke ved, om har nogen betydning ift. monteringen?

Håber der er nogen der kan hjælpe!

På forhånd tak.

Niels

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lampen skal tilsluttes med blå til de sorte.
Og den brune skal forbindes til én af de hvide, som sidder for sig selv. Hvis det ikke virker, så flyt den brune til den anden hvide, som sidder alene.

Ved ikke helt hvad du mener med 'fader'. Dæmper?
Og mange tak for svaret.

Når du skriver at den blå skal tilsluttes de sorte, hvilke sorte er det så? Der er jo 2x3.  
Alle sorte har forbindelse til hinanden gennem metallet inde i samlemuffen, så det er ligegyldigt hvor den blå tilsluttes dem. Så vidt jeg kan se, har elektrikeren efterladt det ene hul i samlemuffen tomt, så brug dét.
Hvis du har haft en elektriker ude og ordne dit lampested hvorfor forbandt han ikke lampen , eller fortalte dig hvilke 2 ledninger du skulle bruge..........................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis