Snydeprop - et fortidslevn

For nylig skulle jeg bruge en stikkontakt i en gammel kælder, hvor der kun var et lampested.

Allerbagerst i en rodeskuffe fandt jeg en snydeprop fra min ungdom, så problemet blev løst. Men det fik mig til at tænke på, hvorfor sådan en fætter egentlig blev forbudt i sin tid. Konstruktionen synes jo ikke at have nogen sikkerhedsmæssige problemer.

Er der mon en ældre elektriker, der har svaret? (De yngre har sikkert aldrig hørt eller set sådan en).

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv en liggende , de var gode til at få strøm steder hvor som du nævner ikke var en stikkontakt , men som navnet siger så kunne de også bruges til at stjæle strøm fra fx trappelys , om de blev forbudt har jeg aldrig hørt .................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Navnet "snydeprop" stammer fra en tid, hvor man betale afgift til elværket baseret på hvor mange lampeudtag/stikkontakter man havde (da man ikke havde elmålere). Så man kunne snyde elværket, ved at bruge den.
Har også i tidligere tider været anvendt til f.eks. at stjæle strøm fra trappeopgangen med et diskret kabel ind i lejlighederne.
Ved dog ikke om de blev forbudt af den grund. Sikkerhedsmæssigt kan det været et problem, hvis man tilslutter et 2000W strygejern til en fatning, som måske er lavet til max. 40W.
De kan i øvrigt stadig købes i udlandet.
For nu at begynde med forbudet. Det er mange år siden, de blev forbudt. Sikkert af sikkerhedsmæssige grunde. Navnet kunne også være kommet af, at man i fordumstider betalte afgift af antal stikkontakter. Så kunne man snyde ved at bruge en snydeprop. Jeg er ikke helt sikker på oprindelsen af navnet. Som en kuriositet findes en udgave uden fatning lavet i porcelæn (med den alder snydeproppen har burde det vel skrives porcelain). Den har kun en afgang. Jeg har en som ren nostalgi.
I fordums tider, inden vaskemaskinen blev hvermands eje, lejede mine forældre hos den lokale cykelsmed en Ferm vaskemaskine uden varmelegeme. Den blev tilsluttet gennem en snydeprop i køkkenet. Det gik fint, men alle alarmklokker ville jo ringe i dag. Sådan var det i begyndelsen af 50erne.


fase
Ofte bruger bønderne dem, ude i stalden, og så krævede det jo at glasset fra staldlampen blev fjernet, og rent brandmæssigt ikke så smart, især ikke hvis det var oppe på halmloftet.
Og gik det rigtig vildt for sig, kunne man jo bruge flere snydepropper i serie.
Jeg husker bedst dem i bakelit men har da også set dem i porselænsudgaven.
Denne her havde vi da i flittig brug da jeg var barn,

Den her som Fabrin nævner, har jeg da vist aldrig set i virkeligheden.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, der er lige præcis sådan nogle. Jeg har en af hver. Bare sådan for sjov. De dur ikke sammen med lysstofrør eller LED pærerne under køkkenskabene .   

fase
Annonce
Tak for gode forklaringer - nu behøver jeg Ikke ligge vågen om natten og tænke “hvorfor”😀

Og så vil jeg lægge min genfundne snydeprop I bankboks (det er den bakelitudgave, som je_ns viser et billede af).

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Og på mange trapper , kældergange var det bajonetfatninger der sad , for at undgå at lejerer stjal pæren , eller brugte en snydeprop til lidt gratis strøm ..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis