Råd til ventilationsanlæg

Hej alle,
Jeg overvejer kraftigt at få monteret et ventilationsanlæg enten Dantherm eller Nilan Comfort 302. Problemet ligger dog i at vores hus er fladt tag og der er ikke meget plads til de store spirorør. Nogen har nævnt at jeg kunne bruge 2-3 mindre rør på 7,5 cm istedet for. Ville det forringe effekten af ventilationen? Og det ville være pænt træls hvis det larmer da mindre rør giver mere turbulens luftstrøm og dermed støj?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Interessant spørgsmål. Er der slet ikke nogen der kan hjælpe?

Mvh. AllanE
Lindab og Nilan kører med et slangesystem hvor den udvendige diameter er ca. 70 mm. Der føres 1, 2 eller 3 slanger til hver ind- eller udblæsningsventil. Ved ventilationsaggregatet kobles slangerne til en "manifold" lidt i stil med gulvvarmeslanger.

Søren O
Bare vær obs på, bygnings regulativet kræver brand faste materialer til ventilationen, hvorfor det er tilrådeligt at holde fast i dit ønske om spiro rør.
Der er mange meninger herom, og mange der mener det kan omgås pga. Anlægget er så lille, men det er nu engang reglerne.

Jeg har samme udfordring i min kælder, grundet manglende loft højde, bliver jeg også nædt til at lave det med en pokkers masse parallelle små rør frem for 2x 160mm.

Men de fleste installationer kræver ej mere end 200mm rør som hoved ledning, så der er en chance for du kan klare dig alligevel.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis