Tilkobling af bedlamper

Hej,
Jeg har sat 7 stk. 230v a 7 watt bedlamper op monteret på et nedgravet ca. 23 m. lang 1,5 kvadrat installationskabel.
Min plan var at koble dem til en kontakt indenfor, men kom i tanke om at der er en begrænsning på hvor langt et kabel må være. Gruppen med konkakten indenfor er 13a og så vidt jeg kan tælle er der ca. 44 m. i denne gruppe som er en stue og gang.
Mit spørgsmål er om det er for langt et stykke at koble på?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du tænker på er spændingsfald her skal du bruge nogle formler. Delta U = I x Rl (Delta u = spændingsfald, I = ampere, Rl = ledningsmodstanden). I dit tilfælder starter,vi,med at finde finde Rl, som er er lig med ) (roh for kobber) x Længde x 2) / kvadradetet for kablet så,det hedder (0.0175 x 46 x 2) / 1,5 = 1,07 så,skal vi have Amperen forbruget som er P/U = 49/230 = 0,21 A. Så siger vi 0,21 x 1,07 = 0,225 v i spændingsfald, regler for en lysinstallation er max 3 % så hvis, vi siger ((Delta x 100) / U)=  (0,225x100) / 230 =0,1%, så lovligheden for spændingsfald overholdt. Men for at det skal være helt lovligt så er det jo selvfølgelig en elektriker der skal lave den installation, men det er det jo sikkert også😉
Spændingsfaldet plejer ikke at være problemet mere, det er mere om du har for langt et kabel til at kunne aktivere kortslutnings beskyttelsen i sikringen, der er afgørende.
Jeg kan ikke huske værdierne for din automat sikring, men din kortslutnings strøm vil være ca. 220/1,07 (taget fra mfrost's modstands beregning)=205,6A, hvilket næppe vil aktivere kortslutnings udløsningen hurtigt nok, hvorfor kablet inde i dit hus kan risikerer at blive så varmt at det starter en brand, før overbelastnings delen bliver aktiveret.
Dette skal du have en elektriker/instalatør til at kryds tjekke for dig, før du installerer denne løsning.

 

Hmm havde ikke lige tænkt på at der jo er 44 m i forvejen med andre forbrugsgenstande, så regnestykket bliver lidt mere kompliceret... iflg det skema. Jeg lige kan finde for automatsikringer https://www.vanpee.dk/media/76015/brydekarakteristik_automatsikringer.pdf
burde det være nok på de 23 m vi kan jo ikke sige noget om f9rbruget i kablet på de i forvejen 44 m
Jeg kan supplere med at den normale belastning på den eksisterende ledning er 400 watt hvis alle lys, et tv og en pc er tændt, dertil så en gang støvsugning ind imellem.
Den direkte vej til gruppen fra den tiltænkte tilslutning er 12 meter. Den eventuelle kortslutning går vel den korteste vej til sikringen? 
Hvis kabet er meget langt , så kan det virke som en kondensator , og dermed koble HPFI afbryder ud , det har jeg været ude for med noget park belysning .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Den bedste løsning er klart at sætte en ny grp. Ind i din Tavle og så holde installationen for sig selv... jeg tror næsten at 90% (hvis ikke mere) af alle udfald på hpfi skyldes at der er gået fugt i en udendørsinstallation/lampe.... sker dette er det nemt at fejlfinde på det, skal det være helt optimalt så ville det være rigtigt godt med et såkaldt combirelæ som er både gruppesikring og hpfi i et... hvis/når der går fugt i en af lamperne så falder resten af huset ikke ud på hpfi fejl men kun det udendørs der bliver frakoblet.
Jeg kan så se at der ikke er flere ledige huller i tavlen, jeg havde ellers set det som en mulighed. Kommer bare til at tænke på at er der ikke kun en eller to lysgrupper i nogen huse. Det må da også give nogen lange kabellængder, især i huse med overetage.

Kan du ikke tage et billede af din tavle og sætte det ind. Hvis du vil undgå at en fejl på dit udendørs lys kobler dit nuværende HFI/HPFI relæ ud, bør du vælge et kombirelæ. så er det kun den gruppe, der bliver mørklagt ved jordfejl.

fase
Når vi regner på kortslutnings beskyttelse så er det stort set underordnet hvilken anden belastning der er i forvejen på den gruppe. Der skal jo være beskyttet både ved nul og fuld belastning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis