Forskudt sokkel, facadeisolering

Har et gasbetonhus fra 60'erne som jeg er igang med at facadeisolere, 150 mm på mur og 100 mm på soklen som begge får en slutpuds til sidst. Soklen er ca. 30 cm over jorden, og er pt. ca. 2 cm forskudt ift. mur (dvs. soklen stikker 2 cm ud ift. muren). Efter isoleringen vil soklen så være skubbet ind med ca. 3 cm (fordi sokkel isoleringen er 5 cm mindre i tykkelse).
Vi kan så se at mange huse ikke har nogen forskydning mellem væg og sokkel, og hvis de har, er det med en højde på maks 10 cm.

Mit spørgsmål: Vil det være ok at dække soklen til med en form for facadebeklædning for at dække de sidste 3 cm i tykkelsen? Eller skal mur helst stikke ud ift. sokkel. Det virker bare lidt voldsomt med en 30 cm højde.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har præcis den løsning du beskriver.
Der blev monteret 120mm på soklen, og 150 på muren. De to tykkelser er adskilt af en skinne, med en drypnæse, så vandet ikke render indenad.

Jeg synes det er pænt.
Jeg forstår ikke helt dit forslag med en facadebeklædning? Altså, vil du sætte en plade udenpå den sokkel du lige nu er i gang med at pudset op?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak for input, lyhne1. Vores problem er at soklen er så høj, at vi syntes det er grimt. De fleste steder er soklen ca. 30 cm over jorden, men et enkelt hjørne af huset (det mest synlige set fra vejen) har en sokkel på 70 cm.
Så vi kunne godt tænke os at det gik glat ned, og jeg ville bare høre hvad der var af forslag til at fylde de sidste 3 cm ud ved soklen, hvis man overhoved må. Vi er ikke gået igang med at pudse sokkelisoleringen. Så jeg tænker måske en ekstra plade isolering med 3 cm tykkelse.
Aah, ja det var en høj sokkel.. vores er 10-15cm..

Jeg ved et hus nede ad vejen har fået isoleret samme tykkelse hele vejen ned, de har så malet "sokkel" i stedet..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Læg endelig bare 30 mm. isolering mere på, det er der intet problem i, men der skal stadigvæg laves en seperation af hensyn til opstigende fugt. Hvad for noget isolering er det i får på?

 

Man kunne vel også minimere soklen i facadeisoleringen, hvor den foreksempel trapper ned af hvor der er 70 cm sokkel så det ligner en "normal" sokkel på 150 mm?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også