Fylde krybekælder op

Jeg skal have fyldt min krybekælder op i min 60'er villa, da vi skal have gulvvarme, og jeg ikke gider kæmpe med fugt og ventilering af denne.
Der er tale om cirkus 40kvm (Der er kælder i resten af huset) den er 600mm høj, bunden er støbt beton.
Kan jeg her med fordel bare smide en røvfuld leca ned og 300m polystyren så det passer med strøerne, gulvspåntplader på osv.

Eller hvilken fremgangmåde er at fortrække?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gider ikke kæmpe, -en røvfuld leca ???

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 14-07-2020 14:43:58

Gider ikke kæmpe, -en røvfuld leca ???

Hej knudr, tak for dit svar. 

Hvad er du i tvivl om? Jeg spørger om det giver mening at lægge 300mm leca og derefter 300mm polystyren i krybekælderen. Ønsker feedback på løsningen.
Jeg ville lægge sand og stampe det du risikere at leca nødderne sætter sig lidt og så risikere betonen at revne....
mfrost skrev den 14-07-2020 15:04:07

Jeg ville lægge sand og stampe det du risikere at leca nødderne sætter sig lidt og så risikere betonen at revne....

Tak for dit svar mFrost, 

Okay, det må være en overvejelse værd, det er måske også billigere end Leca. :-)
Optimalt set bør du fjerne betonen, men som minimum skal der bores mange (mange!) drænhuller i den. Og så ville jeg nok vælge en billigere løsning end leca som afretningslag. Sten eller stampet sand. Du behøver ikke nogen bestemt tykkelse afretningslag, da isoleringen er kapillarbrydende, så hvis afretningslaget er dyrere end isoleringen, så ville jeg vælge så tyndt et lag som muligt og fylde isolering i for resten. Det har også den fordel at det er mindre tungt arbejde. 
Tres skrev den 14-07-2020 18:27:33

Optimalt set bør du fjerne betonen, men som minimum skal der bores mange (mange!) drænhuller i den. Og så ville jeg nok vælge en billigere løsning end leca som afretningslag. Sten eller stampet sand. Du behøver ikke nogen bestemt tykkelse afretningslag, da isoleringen er kapillarbrydende, så hvis afretningslaget er dyrere end isoleringen, så ville jeg vælge så tyndt et lag som muligt og fylde isolering i for resten. Det har også den fordel at det er mindre tungt arbejde.

 Tak for din input Tres,


Det skal nok bore en masse huller, snakker vi en 10 huller per m2?
Jamen så tænker jeg at jeg får smidt et lille lag sand ind, og så vil jeg undersøge om det giver mening bare at få skudt en masse papir uld ind, det er nok den hurtigste løsning.

Hvordan dælen fik du pludselig papiruld ind i billedet ???
Det er bestemt ikke er egnet til noget som helst, i dit projekt med at fylde krybekælderen op.
djaydjay skrev den 15-07-2020 09:31:42

Hvordan dælen fik du pludselig papiruld ind i billedet ???
Det er bestemt ikke er egnet til noget som helst, i dit projekt med at fylde krybekælderen op.

Papiruld går vel under betegnelsen isolering? Det har den fordel at det kan blæses ind, så det er lidt hurtigere end ligge rockwool ind. Hvorfor mener du at det er en dårlig løsning?

Du starter med at skrive om leca og polystyren, - meningen er vel du skal have et bæredygtigt underlag for dit kommende gulv ?
Og papiruld kan bestemt ikke medregnes under bæredygtig underlag.
Isolering er ikke bare isolering, der er kæmpe forskelle i brandbarhed, fugtresistens og bæredygtighed, - det handler jo at bruge de rigtige produkter på de rigtige steder.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis