Fylde krybekælder op

Jeg skal have fyldt min krybekælder op i min 60'er villa, da vi skal have gulvvarme, og jeg ikke gider kæmpe med fugt og ventilering af denne.
Der er tale om cirkus 40kvm (Der er kælder i resten af huset) den er 600mm høj, bunden er støbt beton.
Kan jeg her med fordel bare smide en røvfuld leca ned og 300m polystyren så det passer med strøerne, gulvspåntplader på osv.

Eller hvilken fremgangmåde er at fortrække?

Jeg skal have fyldt min krybekælder op i min 60'er... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
djaydjay skrev den 15-07-2020 10:01:45

Du starter med at skrive om leca og polystyren, - meningen er vel du skal have et bæredygtigt underlag for dit kommende gulv ?
Og papiruld kan bestemt ikke medregnes under bæredygtig underlag.
Isolering er ikke bare isolering, der er kæmpe forskelle i brandbarhed, fugtresistens og bæredygtighed, - det handler jo at bruge de rigtige produkter på de rigtige steder.

Hvis du med bæredygtigt underlag mener at det skal bære gulvet. Så var tanken ikke at ville lave gulve på isoleringen, men bruge de nuværende bjælker (og undergulvet på det). 

Jeg får lige taget et billede senere idag. :-)
Elvar skrev den 15-07-2020 10:13:01

Hvis du med bæredygtigt underlag mener at det skal bære gulvet. Så var tanken ikke at ville lave gulve på isoleringen, men bruge de nuværende bjælker (og undergulvet på det). 

Jeg får lige taget et billede senere idag. :-)


Glem alt om det og om papiruld (og andre former for løsfyld isolering). Du må ikke have organiske materialer i din gulvopbygningen uden at have fugtspærre. I praksis betyder det at du skal have trykfast isolering, 10-12cm armeret beton og fugtspærre ELLER trykfast isolering (højere trykstyrke), fugtspærre og så plader/gulvbelægning.
Sidstnævnte er den dyrere, men også bedre løsning. 

 

Ja, det ændrede unægteligt lidt på sagen  
Jeg vil overhovedet ikke kloge mig i anvendeligheden af papiruld eller rockwool i denne situation, - men før du borer en masse huller i det nuværende beton, så skal du nok være helt afklaret med hvilken løsning du vil ende med.
Hvis du putter andet end sand/leca og polystyren ned, så vil jeg råde dig til at få noget kvalificeret rådgivning (af én med rådgiveransvar), - at noget har virket fint for mange herinde, er ikke ensbetydende med at det vil virke ved dig. Der kan sagtens være andre fugttekniske forhold som gør sig gældende ved dig, - og tanken om sådan 60cm krybekælder fyldt med halvfugtig papiruld eller rockwool lyder lidt skræmmende for mig.
Tak for hjælpen, jeg forhøre mig hos en byggesavkyndig for lidt at få en ekstra opinion. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis