Forskellen på Notfræser, spiralfræser, sletfræser?

Sad og søgte lidt på fræsejern, da jeg skal bruge et som har lidt længde. Det skal bruges til fræsning efter nogle hjemmelavede skabeloner. Jeg tænkte at benytte et notjern til dette, da det er et alsidigt jern til flere formål. Men da jeg søgte efter fræsejern med en længde på 60-90 mm. (Inkl skaft) dukkede der også Spiralfræsejern og sletfræsejern op. Er der nogen der kan forklare mig forskellen på Notfræser, spiralfræser og sletfræser? Har søgt efter det men uden held.
Tak :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du søger på Google, får du svarene.

fase
En spiral fræser er som navnet siger en fræser der har en spiral i skæret (lidt ligesom et bor), og kan enten være op eller ned i skæreretningen,(alt afhænnigt af om den skal bruges i et bord hvor fræseren vender "på hovedet" eller en håndholdt fræsemaskine.
En notfræser er en fræser med 2 skær der er lige i forhold til selve akslen, de er altid billigere end spiralfræsere, men kan det samme, blot at de ikke holder så længe.
En sletfræser bruges typisk på flader, altså feks når der skal rettes en skæv overflade til. Den skærer på spidsen af skaftet, hvor de andre skærer på kanten.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Snakker vi fræsere til metal eller træbearbejdning?

MVH Njord
@njord;
Det er udelukkende til træbearbejdning.
@pinkhenrik;
Tak for din altid gode hjælp. Det vil sige at notjern og spiralfræser kan præcis det samme? Begge kan dykke ned i emnet fra en håndholdt overfræser og lave flotte spor efter en skabelon. Spiralfræseren holder blot længere end notjernet men arbejdets resultater bliver Umiddelbart  ensartede?

Jeg er klart mere metal mand end træmand, med en baggrund som værktøjsmager :-) Så tror du skal lytte på PinkHenrik :-)


MVH Njord
Annonce
Ja en spiralfræser og en notfræser er i pricippet det samme (kært barn...) og de findes begge med og uden kuglelejer til at følge skabelon, eller bruge kopiring i selve maskinen.
Spiralfræseren er bedre til at "dykke" ned i emnet da den ligesom et bor er spiralformet, men den anden kan også, dog vil den sikkert brænde lidt mere fordi den kun har 2 skær, hvor spiralfræsere har 3 eller 4 skær (nogle har kun 2).
Den almindelige notfræser er ikke så god til at "bore", men du kan nemt løse det ved at bore for med et bor.
Så hvis fræseren er 6mm i diameter, kan du feks bore et 5mm hul med et almindeligt bor inden du sætter fræseren på arbejde. Så skal fræseren ikke "flå" så meget materiale af, hvilket gør at dit jern holder længere.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Super, tusind tak for hjælpen - det var lige hvad jeg havde brug for at vide 😊👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis