Hvor mange penge skal jeg have?

Jeg er ung og drømmer om mit eget hus, men min bank siger nej,

Heller ikke bare et lille hus,

Jeg har snart sparet en del penge op, men de siger det er ikke nok, uden at sige hvad der så skal til!
Hvor mange penge tror i man skal have for at købe et lille hus ?

Altså når jeg ser bolig annonver står der tit mellem 25 og 50.000 i udbetaling, og det kan jeg også godt ligge "nu og her". Men hvad er det jeg overser?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

du skal mindst have 5 % af købesummen. Så skal du have et pænt rådighedsbeløb til dig selv når de faste udgifter er betalt. Nok omkring 6-7.000 om mdr. og det kræver du lever for det beløb nu.

så skal du ikke have en masse gæld andre steder eller lign.

der kan være noget med typen af hus der kræver mere end ovenstående. Vedligehold og omsætttelighed.

jeg synes du skal spørge banken om det er typen af hus der er grund til afslag, eller om det er dit rådighedsbeløb, eller for lidt opsparet. Det har jeg ikke oplevet vi ikke kunne give et svar på.

der er altid den mulighed at prøve en anden bank og høre om de se tingene på sammen måde

hilsen en bankrådgiver
Det kommer bestemt også an på hvilken bank du har og hvordan du har omgået penge før. Er det fx. første gang du har sparet penge op, så er det svært at overbevise dem.
Har du en af de større banker, så har de også meget højere krav, end mindre banker, for de store er ligeglade med om de har dig som kunde, de vil hellere have den ekstra sikkerhed for ikke at miste nogen af dem. De håndører de kan tjene på dig, er ikke så interessante.
Har selv købt hus til 1.1m for et par år siden og min gamle bank gad knap nok snakke om det, men fandt en mindre bank, der gad høre på mig og hvad jeg havde af planer og de ville gerne hjælpe mig.

 

Regn med du kan købe for 3 gange din årsindkomst minus gæld.
Du kigger på huse til ½-1mio, så det er næppe huse i god stand eller huse som er lette at sælge igen. Det kigger banken selvfølgelig på, for de vil jo gerne have deres penge igen, når du ikke kan betale.
At du er syg og ikke kan klare vedligehold tæller også negativt.
Kort sagt: glem alt om at låne til det. Din eneste mulighed er sandsynligvis at spare op, så du kan købe kontant. Hvis du ikke synes det er realistisk, så har du også forklaringen på hvorfor din bank heller ikke synes det er.
fuerzzz1 skrev den 14-07-2020 06:53:06

Jeg er ung og drømmer om mit eget hus, men min bank siger nej,

Heller ikke bare et lille hus,

Jeg har snart sparet en del penge op, men de siger det er ikke nok, uden at sige hvad der så skal til!
Hvor mange penge tror i man skal have for at købe et lille hus ?

Altså når jeg ser bolig annonver står der tit mellem 25 og 50.000 i udbetaling, og det kan jeg også godt ligge "nu og her". Men hvad er det jeg overser?

 Hvis banken ikke vil sige, hvad der skal til så handler de ikke professionelt. Selvfølgelig skal de komme med en begrundelse - kræv det!

Eksempler på mulige begrundelser for afslag på huslån:
  • Det kan være din tidligere omgang med penge, som spænder ben for dig.
  • Det kan være dit rådighedsbeløb er for lille eller skønnes hurtigt at blive det (planer om børn, efteruddannelse etc.) 
  • Det kan være dine indtægtsforhold er for usikre
  • Det kan være din kontantbeholdning/indtægter efter udbetaling skønnes for lille i forhold til kommende udgifter på huset (hus som kræver renovering/vedligehold)
  • Det kan være de huse du kigger på ligger for dårligt, så der er ringe sikkerhed for lånet hvis du en dag ikke kan betale og dermed skal du selv bære en større del af risikoen (større udbetaling)

Alle disse begrundelser er dog nogle som enhver normal bank giver til deres kunder i forbindelse med at de siger nej til långivning. Jeg forstår simpelthen ikke hemmelighedskræmmeriet i din bank.
Nu skriver du i en tråd om hvorledes du ikke magter at rydde op i din lejlighed og søger råd dertil. Herefter skriver du en anden tråd om at reataurere på en gammel rusten bil. Og nu lufter du planer om at købe hus? Min råd er at du får styr på din tilværelse før du kaster dig over hvad der herfra ligner flygtige luftkasteller og pludselige indskydelser
Annonce
Beklager, men du er jo kræftsyg. Derfor går ingen ind i at låne dig penge.

 

Tusse67 skrev den 14-07-2020 16:41:16

Nu skriver du i en tråd om hvorledes du ikke magter at rydde op i din lejlighed og søger råd dertil. Herefter skriver du en anden tråd om at reataurere på en gammel rusten bil. Og nu lufter du planer om at købe hus? Min råd er at du får styr på din tilværelse før du kaster dig over hvad der herfra ligner flygtige luftkasteller og pludselige indskydelser

 Ignorer ham, han er en troll. 


Mvh. Christian M
 

Du skal gå ned og sælge dine tomme flasker.
Dette slettes nok om lidt af Allan  ..
men.. Låsby Svendsen er lige død (æret været hans minde - trods alt) - lej et af husene (det kan man nok godt selvom det er et dødsbo - der er jo penge i skidtet), og flyt ind.. om 2 måneder er der ingen der opdager, om du ligger i lort til halsen, eller andet.. det eneste man kan håbe på er, at der ikke er strøm til din telefon/tablet..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Haha ok jeg skyder husplaner "til hjørnespark".

Er bare træt af at jeg løbende vedligeholder min lejlighed / forbedrer den, men den er dybest et ikke min.

Ja og RIP Låsby Svendsen ! gg

Nu er jeg ikke ekspert i ret meget omkring at sætte huse i stand, men jeg kan da godt slå et søm i hist og her, også selvom jeg har kræft !
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis