Svømmende gulv, trykfordeling under laminatgulv?

Hejsa

Jeg er ved at lave et let terrændæk, og er blevet i tvivl..
Hvis jeg monteret et Berry Alloc Original (11mm) laminatgulv ovenpå Nordic sporplader, skal der så et trykfordelende lag imellem?
Berryalloc siger: min. 6mm f.eks. mdf 
Nordic siger: nej, ikke nødvendigt

Hvad ville I gøre?
Hvis jeg skulle gå med en tynd mdf, hvordan fastgøres den så, sporplader er jo xps-baseret.. eller skal de bare ligge løst?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal også ligge Nordic sporplader i sommerferien, og jeg har ikke planer om at ligge trykfordelingsplader mellem sporpladerne og det færdige laminatgulv. Jeg har også spurgt Nordic om det samme, og fik samme svar. Mit gulv er et Haro Disano (9mm). Jeg overvejede også Berry Alloc, det er noget mere stift end Haro, men om det er en fordel ved jeg ikke, risikoen er jo at gulvet knækker i samlingen.

Hvis du ligger en 6mm mdf så øger du varmemostanden, og som jeg har forstået det, ikke optimalt.

Her er som jeg ser det:
  • Berry Alloc kender ikke nødvendigvis de sporplader, og ved ikke hvad de kan eller ikke kan. Men for at de kan give garenti bliver de nød til at skrive det de skriver.
  • Jeg forventer at Nordic kender til de forskellige slags laminat gulv!
  • Gulvproducentens krav om en trykfordelingsplade er en generel betragtning, hvorimod Nordic's råd er baseret på et specifikt eksempel (det er det i hvert fald i mit eksempel).
  • Hvis du ikke har trykfordelingsplader og gulvet knækker, så havner den sag nok i mellem to stole. Berry Alloc vil måske ikke dække fordi der mangler trykfordelingsplader og Nordic vil nok heller ikke dække, det er jo ikke deres gulv.
Jeg vælger at følge Nordic's råd, men hvis du ligger en 6mm mdf så skal den ligge løst oven på sporpladerne (svømmende).
Jeg har et lign. produkt i mit soveværelse, kan ikke lige huske navnet, men det er også de her trykfaste plader. Fik også at vide der ikke skulle noget imellem og jeg har fortrudt det så meget, at jeg overvejer at tage gulvet op igen til efterår og så lægge noget imellem.

Jeg kan tydeligt mærke at gulvet er blødere end hvis der er træ/beton under. Det bryder jeg mig personligt ikke om, men det er jo en smagssag hvad man kan lide.

En anden ting er, hvis ikke du har noget under, så vær 100% sikker på ikke at have en samling langs rør eller hvor rørene drejer, for det vil du kunne mærke bagefter

 

bibihest skrev den 14-07-2020 08:47:09

Jeg har et lign. produkt i mit soveværelse, kan ikke lige huske navnet, men det er også de her trykfaste plader. Fik også at vide der ikke skulle noget imellem og jeg har fortrudt det så meget, at jeg overvejer at tage gulvet op igen til efterår og så lægge noget imellem.

Jeg kan tydeligt mærke at gulvet er blødere end hvis der er træ/beton under. Det bryder jeg mig personligt ikke om, men det er jo en smagssag hvad man kan lide.

En anden ting er, hvis ikke du har noget under, så vær 100% sikker på ikke at have en samling langs rør eller hvor rørene drejer, for det vil du kunne mærke bagefter

 Hvad er det for et overgulv du har?

John72 skrev den 14-07-2020 08:55:00

 Hvad er det for et overgulv du har? 

Har 14mm parket

 

Hmm.. Jeg tror jeg går med trykfordeling.. da jeg graver ud, er de ekstra 6mm nok ikke det der vælter læsset.. selvom mine arme er trætte!

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Hej, Alle i tråden,

Når man så vælger 6mm mdf, så kører man vel fugtspærre ind under den, eller har du den under Nordic floor pladerne?

Selvom den er gammel, håber jeg i kan svare :)
Jeg havde fugtspærren indlagt i eps-lagene.. I mit tilfælde ovenpå de 2x150mm, og under de 100mm

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis