Farver på netværkskabel

Spørgsmål vedrørende hvilken type ledere vores netværkskabel består af.

Vi har et netværkskabel der kommer ind i huset ude fra vejen.

Der er 8 ledere; blå, lysegrøn, orange og brun, derudover fire HELT hvide ledere. I et standard RJ45 kabel kan jeg forstå at de fire hvide ledere er stribede med farver magen til de fire farvede ledere.

Jeg kan ikke finde vores type kabel nogle steder, hvorfor jeg er i tvivl om kabeltypen samt hvordan lederne skal monteres på et RJ45-vægudtag.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver, at du får et netværkskabel ind i huset ude fra vejen. Er du sikker på, at kablet kommer ude fra vejen?
Normalt er ledningerne samlede i par sådan at orange ligger sammen med hvid med orange stribe. Blå, grøn og brun ligger sammen med den tilhørende hvide med samme farve stribe. I vægudtagene er der normalt angivet hvilke farver der skal monteres i klemmerne. Alles stik monteres ens.
Hvis du søger på montering af RJ45 stik på google får du masser af hits. Et af dem er vist herunder.
RJ45 stik

fase
Ja, jeg er sikker på at kablet kommer fra vejen. Telefonstikket var oprindeligt monteret på kablet.

Jeg er helt med på hvordan farvekoderne virker, når der er farvede striber i de hvide ledere. Der er mange opslag der viser dette, som du også er inde på. Spørgsmålet var konkret hvilken kabeltype vi har og hvordan RJ45 monteres på dette?

De skulle gerne være snoet i par. Altså ''Hvid-orange'' er snoet sammen med orange osv.
Prøv og afisoler et lille stykke og se om du ikke kan komme til snoningerne
Jeg har parret dem, de ser dog ikke ud til at være snoede, heller ikke længere inde på kablet.

Kender du/I til kabler med helt hvide ledere der potentielt ikke er snoede?
Billedet er her. Kablet går ind i væggen, hvorfor kabeltypen ikke kan aflæses.
Jeg tror ikke det er et netværkskabel, men et telefonkabel. Når du nu oplyser, at telefonstikket har været monteret på kablet, er jeg næsten 100% sikker på, at det drejer sig om et telefonkabel 4x2x 0,5 VAS. Bogstaverne VAS står for vaselineisoleret. Jeg husker ikke den helt nøjagtige betegnelse, men VAS indgår i den. Du kan så ikke bruge det som et netværkskabel, fordi det ikke er egnet til det og du har heller ikke den anden ende af det.

fase
Tak for svar, det er meget muligt at det er et telefonkabel. Jeg har googlet mig til at man godt kan bruge kablet til netværk, dog begrænset til 100 MB ...forudsat at man får forbundet lederne korrekt 😊

Kender du noget til det?
Inden du begiver ud i at bruge det som netværkskabel, skal du have fat i den anden ende, som sandsynligvis er i et kabel eller et krydsfelt tilhørende teleselskabet. Hvordan ligger det med det? For øvrigt bør netværkskabler ikke være over 100 m. lange.

fase
Ok, jeg tjekker. Tak for input
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis