Hjælp døgnur / tænd og sluk ur fra 230 volt til 12 volt

Hej er der nogle kloge hoveder her inde ved heller ikke om jeg har lagt denne ind i det rigtige forum..

Er der nogle der ved hvordan man laver et døgnur alså sådanne et tænd og sluk ur om så det kan kører på et 12 volt bilbatteri nogle siger det skal korssluttes men hvordan skal man gøre det??? Ved godt at nu sidder der sikkert nogle kloge hoveder og siger dette er farligt okay det kan godt være men der hvor det skal være kan der ikke ske nogle skade..

Håber der er nogle der kan komme med en god forklaring på hvordan dette skal gøres

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Du kunne prøve med en inverter der laver 12 V om til 230 V.
Eller få fat i et 12 V kontaktur, f.eks. et ur fra (til) en bilvarmer.

Søren O
Det kan ikke lade sig gøre , det er min vurdering efter de oplysnunger du har givet...............................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Alså nu har jeg haft sådanne et ur til 12 volt som du viser dette brændte af je_ns det skal ikke være sådanne et ville helst ha et med dreskive. Det der er mit stor problem er at den skal slå centrallås til og den kører på 12 volt.. Og men skal kunne bruge sådanne et ur men dem som jeg ved har gjort det kan jeg ikke få fat i lige pt. Også håbet jeg der måsk var en her inde der viste noget om hvordan det skulle gøres 
Det er umuligt med drejeskiveur på 12 jævnstrøm da det kører på frekvensen 50 herz vekselstrøm .......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Karl smat ved det ikke håber jeg kan få fat i dem der siger de har lavet det og håber så jeg kunne komme forbi og se det 🤠
Det ur med drejeskive, du tænker på, er beregnet til 50Hz altså vekselspænding og kan ikke køre på et 12v batteri. De ure, der kan køre på  en 12 Volt batteri, har et quartzur indbygget.
je_ns løsning lyder da udmærket, hvis du ikke har anden strøm i nærheden.
Kan du ikke forklare lidt mere om dit projekt. Skal det sidde i en bil eller hvordan?

fase
Det er vel ikke helt umuligt. Som søren -o skriver. en omformer 12-220 som trækker uret. i urets stik en ladeting 220-12 som tænder /slukker det. 

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis uret til kr. 120,- ellers virker, ville jeg vælge det igen. Dog ville jeg så montere et 12 V "arbejdsrelæ", så urets relæ kun styrer arbejdsrelæet.
Hvis det er noget der skal køre stabilt og bruges over lang tid, tror jeg ikke selv på løsningen med inverter. Der vil også være et stort energitab.

Søren O
Det vi taler om er udelukkende uret styrespænding. Altså strømmen til urets " motor ". Det skal være 230 v hvis det er beregnet til det.
Selve kontaktsættet kan koble 12 v hvis det er forholdsvis lavt forbrug.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis