Reparation af gasbeton

Hej Alle de kloge gør det selv hovedet/hænder

Vi har fået revet en væg ned i forbindelse med vores køkken-alrum. Men det firma der rev vægen ned havde svært ved at gøre det “lige”. Så vægen kræver en del reparation for at få den sidste finish. (Se billeder) Men hvad er smartest at gøre? Og med hvilket materiale. Jeg tænker noget mørtel af en art, måske med noget net i til at stabilisere? Og så slutte at med en hjørneprofil af en art til sidst. Dertil kommer der så også et sprøgsmål om vores vindueskarm, den kom de nemlig også til at brække et hjørne af i processen(se billede). Hvilket produkt ville gøre sig bedst til at lime det på igen?

(de to sidste billeder vender forkert. Håber I kan se hvad det forstiller alligevel)
 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville sætte et bræt fast i åbningen sådan at kanten af brættet er plant med den hvide væg. Så kan du pudse op fra den side. Lav det af to omgange hvor du først fylder de dybe huller også tager den sidste cm for sig selv. Når mørtelen er fingertør kan du fjerne brættet og lave den anden del af hjørnet.

Bundpladen til vinduet tror jeg ikke kan limes så det holder. Der skal en ny plade i. Bed firmaet om at fikse den skade når de har lavet den

Ask
AskH. skrev den 13-07-2020 09:07:39

Jeg ville sætte et bræt fast i åbningen sådan at kanten af brættet er plant med den hvide væg. Så kan du pudse op fra den side. Lav det af to omgange hvor du først fylder de dybe huller også tager den sidste cm for sig selv. Når mørtelen er fingertør kan du fjerne brættet og lave den anden del af hjørnet.

Bundpladen til vinduet tror jeg ikke kan limes så det holder. Der skal en ny plade i. Bed firmaet om at fikse den skade når de har lavet den

 Tusinde tak. Det lyder som en god idé. Hvad ville du bruge til “fylde hylderne op” med?

Bræt på som foreslået og så blander du en færdig mørtel-Altså fra en pose reparations mørtel som kun skal tilsættes vand. Jeg ville nok lave en meget tynd blanding dagen før og så kaste en tynd lag ind imod gasbeton kanten, Det må gerne være meget ujævn men skal helst dække hele området. Der skal kastes noget vand på først. Det kaldes udkast og har til formål at give en god binding til gasbeton.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ville man evt kunne bruge reparations beton? Kan læse mig frem til reparationsmørtel maks må have en lagtykkelse på 10 mm hvor reparationsbeton har en max lagtykkelse på 80 mm. Og så bruge noget beto-binder først så reparations betonen hæfter godt. Ville man kunne det?
Annonce
Selv om det hedder betobinder så binder det ikke beton på den overflade. Det er mere beregnet til at få en ensartet tørring af f.eks. Filsning.
Hvis ikke de færdigblandede kan bruges , Så kan du bruge den gammelkendte bakkemørtel tilsat cement. 10 - 1 i blandingsforhold. Til udkast bruges 1 - 1 .
Kan du finde en masse stumper af muren så er det godt at mure dem ind sammen med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du bruger bare en pudsemørtel til at lappe der med, i tynde lag det er nemmest og styre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du kan sagtens have mørtel tykkere end 10mm men det skal lægges på i tynde lag. Det er også nemmere at styrer

Beton bliver for stærkt til resten af væggen, så risikerer du revnedannelse senere 

Ask
Og alt træ skal du pudser op imod skal lige have en gang olie, for at beton / mørtel / eller hvad det ender med ikke binder på det. Alt med cement i er som lim. Almindelig raps eller solsikkeolie er perfekt. Når du "slår" brættet af igen, skal du banke forsigtigt parallelt mod den gamle væg.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis