Støbt gulv varme?

Jeg er i fuld gang med at renovere vores stue etage og er kommet til badeværelset, her skal være gulvvarme som i resten og har købt dlh spån/gulvvarme plader, de kan bruges i våd rum men jeg er i trivl om det ikke bare skal støbes, og kan man "nøjes" med at bruge gulv spartel/ flyde spartel til at støbe det i?

På forhånd tak 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg spurgte den murermester jeg bruger til mit renoveringsprojekt var svaret at der skal støbes 12 cm beton når der skal gulvvarme i (altså tung gulvvarme - støbt).

Jeg har overvejet at lave bad og bryggers med let gulvvarme, og det kan godt lade sig gøre men alle de håndværkere jeg har snakket med har frarådet det.
John72 skrev den 13-07-2020 12:12:58

Da jeg spurgte den murermester jeg bruger til mit renoveringsprojekt var svaret at der skal støbes 12 cm beton når der skal gulvvarme i (altså tung gulvvarme - støbt).

Jeg har overvejet at lave bad og bryggers med let gulvvarme, og det kan godt lade sig gøre men alle de håndværkere jeg har snakket med har frarådet det.

 12cm er vel hvis der ikke er støbt i forvejen, ?

Der er kælder under badeværelset og gulvet er armeret så det skulle støbes ovenpå det der er

Ja - de 12 cm er når der skal (som i mit eksempel) støbes oven på 300 - 400 mm sundolitt. Jeg ved ikke hvor tykt et lag der skal til i dit eksempel, men jeg har svært ved at forestill mig at det er under 6 cm, men det må der være en anden der ved bedre!

Den "lette" løsning, som ikke kan anbefales er ifølge nordicgulvvarme.dk:
1) Eksisterende betongulv
2) Varmefordelingspalder i XPS (uponor eller nordic), kan fåes i flere tykkelser f.eks. 19 mm til 16 mm slanger
3) Min. 10 mm fiberforstærket gulvspartel (beregnet til vådrum)
4) Vådrumsmembran
5) Fliseklæb og fliser

Men der er flere spørgsmål der presser sig på her:
1) Hvordan laver man fald mod afløb?
2) Er 10 mm nok til at det ikke revner?
3) XPS er trykfast, men ikke på samme måde som beton, kan fugerne mellem fliserne holde? Kan fliserne?

Hvis ikke du kan hæve gulvet med 6 cm (eller hvor meget der nu skal til) så kan jeg ikke se anden løsning end at hugge det gamle betongulv op :(
Der, hvor jeg bor, er der lige blevet renoveret badeværelser og dermed lavet ny gulvvarme og fliser. Det er foregået på den måde, at det gamle pudslag med kobberrør er blevet hugget op og erstattet med nogle plastplader med et lag flamingoplader på ca. 10 mm under (der var ikke plads til mere). I de plader er der knopper, som gør at der kan lægges PEX rør til gulvvarmen. Oven på det er der støbt et pudslag som underlag for gulvfliser. Den løsning fylder ikke mere end det gamle pudslag og fliser ca. 6 cm. Grunden til, at der ikke er isoleret mere, er, at betongulvet er etageadskillelse.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også