Omfugning

Hej,
Jeg skal i gang med at omfuge en væg.
Jeg har dog lige et par ting, jeg ikke helt kan få til at virke ordentligt. Nogen der kan hjælpe?

1. Jeg forsøger at fuge rent så der kommer mindst muligt mørtel på stenenes overflade. Jeg har læst mig til, at man bruger en stiv kost eller svamp eller lignende til lige at børste af hvis der sidder nogle rester af mørtel. Hvis jeg børster for tidligt er mørten ikke ordentligt tør, og så trækker jeg blot mere mørtel ud på stenene. Men hvis jeg venter længere, så er det som om mørten slipper lidt inde ved stenene så der kommer en lille revne
Hvad gør jeg forkert? Se billede.

2: jeg vil lave skrabefuge, dvs en fuge, der ligger helt til ydersiden af stenene. Jeg har tidligere trykket den med fugeskeen, men det tager lang tid. Så var der en der sagde til mig, at han brugte en fugepind i træ. Men der synes jeg ikke jeg kan få til at blive godt. Fugerne mellem stenene er ikke lige brede, og nogle steder får jeg ikke trykket ordentligt til kant. Skal pinden være så bred at den rider på stenene eller skal den kunne gå ind i fugen? Hvad er tricket? Og hvor meget skal man trykke?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den du trykker fugen med skal ikke ride på stenene, den må gerne være lidt smallere end fugen, den trykker jo alligevel mørtelstrengen sammen. Det gøres inden mørtelen begynder at sætte sig. Helst inden for 1 time,
Når så mørtelen er 2-3 timer gammel skurer du væggen diagonalt altså skråt ned over fugerne. Her bruges en gammel sæk, en stærk gulvklud eller lignende. Det trækker mørtelrester af men påvirker ikke selve fugen. Så vaskes med rent vand, og eventuelt en mild syre blanding til at tage kalkslør. Du skal ikke være bange for en smule kalkslør. Det fortager sig i vind og vejr. Hellere en smule kalkslør 1-2 år end mursten der har fået syreskader.
Der er mange typer mursten der ikke tåler afsyring men den type du viser mener jeg ikke der er problemer med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Ev og tak for svar.

Jeg bruger kc 50/50/700 færdigmørtel. Den er rørt så tilpas at den ikke er for våd så den sviner stenene, men samtidig så smidig at den er til at arbejde med. Lidt som en god dej, måske lidt vådere.

Har trykket den ca 15 min efter at fugen er lavet. Men her synes jeg, at jeg blot får 'skrabet' lidt af fugen med ud igen når jeg trækker fuggepinden over. Hvis der går længere synes jeg at det med de revner opstår, altså at den ligesom slipper meget lidt inde ved kanten af stenen ligesom når jeg børster af. Men mener du, at der skal gå længere tid end det? Er i tvivl om hvor plastiske de skal være før det er bedst at trykke - samt hvor hårdt man egentlig trykker.

Hvis fugepinden er smallere end fugen får jeg uens udtryk på fugen og eventuelt lidt niveauforskel på fugen - men det er måske fordi den er alt for plastisk når jeg trykker den? Den er ikke blød, men man kan trykke den ind med en finger og stadig flytte lidt rundt med den - men den hænger ikke i eller noget.

Har skuret den ca 15 min efter jeg lagde fugen i, troede det skulle gøres inden den blev alt for tør, det er måske det, der går galt. Kan man godt skurre mørtel rester af så længe efter? 
Din fuge bliver lidt ujævn, det er sikkert nogle små kanter der buler ud, og det fjernes jo med din skuresæk / kost . Hvis du skurer for tidlig så kan fugen tage skade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.

Er dog stadig i tvivl om hvor tør den skal være før den trykkes og hvor hårdt man egentlig skal trukke. Har du en metode man kan gå efter? 
Den skal først trykkes når den ikke kommer ud igen, det du beskriver sker hvis mørtelen er for våd. Hvordan du finder den rigtige tørre tid Er svær men du kan bearbejde det længere tid end du tror

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Jeg har fuget mit hus om, og fik i den forbindelse utrolig meget respekt for murerfaget. Der er meget håndelag i det. Jeg blev aldrig helt god til det, selv efter at have været helt rundt om huset.

Jeg fugede med kalkmørtel, så vil ikke kloge mig på hvordan man arbejder med cementmørtel, men en ting jeg havde stor glæde af, og som jeg desværre først opdage efter jeg var halvvejs, er dette skurebræt (med brun skuresvamp):
https://www.stark.dk/rubi-haandtag-med-3-slibemaatter-250-mm?id=2643-1419782

Det står omtalt i en af teglværkernes arbejdsvejledninger, og er supergodt til at rense mørtelrester af. Selv hvis de har siddet lidt længe, er det rigtig effektivt og ødelægger ikke fugen. Der er selvfølgelig lidt kalkslør tilbage efterfølgende, som kan tages med syre.
 Der er stor forskel på hvor meget stenene suger, både typen af sten og hvor fugtige de er blevet af den for vanding som du bør foretage. Så man ka ikke kan sige et exakt antal minutter der ska gå før trykning og rengøring.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar til jer alle og for anbefaling af værktøj.

Ja, jeg kan godt se, at der er mange parametre, der spiller ind i forhold til hvornår den er klar til trykning. Men det var mere om man kunne mærke det på en måde. Jeg er også stadig i tvivl om hvor hårdt man egentlig skal trykke det.

Kan man lave et eksperiment med at trykke og efterfølgende se om det faktisk er trykket ordentligt? Hvis nogen har tip til en fremgangsmåde kunne jeg jo lave lidt forsøg for at se om jeg kunne finde håndelaget.

Det skal lige siges at jeg har brugt lang tid på at afsøge nettet og læse diverse vejledninger. Sidste år omfugede jeg en hel gavl, og det blev ok. Det brugte jeg fugeskeen til at trykke med. De blev trykket og glittet af alle kræfter. Det blev godt, men det tog RIGTIG lang tid da skeen ikke er helt lige så bred som fugen, så jeg skulle over det to gange. Jeg har en formodning om, at man kan gøre det både smartere og hurtigere, men det er her jeg lidt mangler erfaring og håndelag. 
Jeg har set murere trykke med et stump 16 mm elektriker rør mange gange. Eller bare en pind ( stump kosteskaft ) som efterhånden slides til. Nu har man specielle tryk kugler, men de efterlader en lidt buet fuge. Det det drejer sig om er at der er nok materiale, ellers bliver der ikke trykket hvis f.eks. din fugepind kører lidt på stenenes kant.
Og der trykkes ikke hårdt, bare hurtig hen over.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så havde jeg en murer forbi for at vise mig hvordan man gjorde.

Det viser sig, at den weber færdigmørtel, jeg bruger, er langt mere gummi-agtig end almindelig mørtel. Ifølge mureren er det noget sværere at arbejde med den mørtel jeg har vagt, fordi det hele så at sige skubber sig. Lektion lært.

Dernæst skulle jeg bruge ydersiden af den tynde side af fugepinden til at trykke med. Rundede den lidt i kanten med sandpapir så den kommer bedre ind mellem stenene, og det virker super.

Jf mureren var forvandling ikke nødvendig, og hvis jeg ville gøre det skulle jeg gerne gøre det dagen i forvejen så det ikke var helt vådt - eller alternativt strinte det med en kalkkost samme dag.

Han anbefalede også en græskost til at rengøre med, og det fungerer også fint når mørtlen har sat sig lidt.

Og så afsyring samme dag, så går det super fint med at få eventuelle små mørtel rester og fugeslør væk.

Tak for hjælpen alle. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis