Gen-oliering af køkkenbordplade

Min stavlimede hårdtræs (let mahogni type..) køkkenbordplade har været slidt godt ned, og jeg har skrabet med zieklinge og slebet med 120 sandpapir - for derefter at give Trip-Trap olie. Jeg fulgte anvisningerne, men olien tørrede meget ind på det mest slidte steder. Den har derefter fået olie 2 gange mere, men nu ligger det noget ujævnt. Skal jeg lade det hærde helt af? Og hvad gør jeg så, for at få det jævnt og glat? mvh. Svend 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når jeg oliere vores køkkenbord giver jeg det rigeligt med lindolie og lader des så sidde i 5-10 minutter og tørre så det overskydende olie væk med en tør klud. I dit tilfælde kan det være at du skal gøre det flere gange, hvis planden er meget medtaget. Hvis det er ujævn nu er der nok ikke anden udvej end at slibe den igen og forfra.
Tak for din reaktion og svar. Jeg er undervejs nogenlunde som du foreslår. Har købt meget fint sandpapir: Korn 250 og 600, og med det fået de værste olie ujævnheder væk. Nu er det Trip Trap olie jeg bruger, og der anbefaler man, at efter olie har ligget på ca. 30 min., at man tørrer det overflødige væk, og så med "Skrupper" faktisk polerer olien til at blive blank og jævn. Og dit råd bekræfter mig i, at jeg er på rette vej. Skal nævnes at min plade var ret slidt, og ikke havde fået olie i ca. 10-12 år. Men jeg tror jeg "redder" den. mvh. Svend
Når du giver olie skal du ikke bruge for fint sandpapir, så kan træet ikke optage olien, korn 600 er alt for fint. 
OK mvh. Svend
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis