PEM rør

Jeg har fået nedgravet et 32 mm PEM rør der skal forbinde mit kolonihavehus til en aftapventil (mener den er 1/2"). Jeg forestiller mig det vil give mening at benytte 25 mm rør inde i huset, for at give et højere tryk til vandforsyningen til håndvask i køkken, håndvask på toilet, samt til toiletkummen. Giver det mening, eller er det helt ude i hampen?

Mvh. Jacob

 

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
15 mm pex-rør vil normalt være rigeligt til indendørs installationer, såfremt der ikke er flere forbrugere på samme streng.

Søren O
Er det ikke dyrere med PEX fittings? Synes ikke det virker som om man kan købe dem i plastik, og det virker også som om det kræver specielt værktøj at montere dem, hvilket yderligere bliver en udgift. Og hvad med overgangen fra PEM rør til PEX, er det nemt?


 

Hvis du bruger alt for store rør til det varme vand, så er der flere liter der skal aftappes før der kommer varmt vand. Jeg bruger nu 15 mm pex, men har da installation hvor der er brugt 12 mm og det giver ikke problemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har ikke varmt vand i haven, men jeg har planer om at installere en tee med en slut muffe på, så man senere kan installere varmtvandsbeholder. Der er desuden under 3 m mellem alle tre udledninger (2*vandhane og toilet), så jeg tænker ikke det gør det store at rørene er 25 i stedet for 15.

 

Koblings dåser m.m. til vandhaner er beregnet til 15 mm så hvis du går op i 25 mm så får du problemer nogen steder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Men der skal vel overgangsmuffer på under alle omstændigheder? Hvis den går fra 25 til 15 mm stiger trykket vel blot? 

 

Synes det lyder noget voldsomt at køre med 25mm inde i huset. Jeg ville sætte et PEX manifold/fordelerrør på den 32mm og så køre 15mm derfra. Så slipper man for at skulle rode med ekstra reduktioner.

Bare kald mig BBB 
En manifold til at fordele fra lyder fornuftigt. 15 mm PEX derfra til tapstederne. Specialværktøjet består af en skiftenøgle. Husk støttebøsninger i PEXen.

fase
Nogle pex-koblinger er med indbygget "støttebøsning".

Søren O
JaLLam skrev: Hvis den går fra 25 til 15 mm stiger trykket vel blot?
Nej trykket stiger ikke, og der er ikke nogen nævneværdig trykfald i 15 mm pex rør ved almindelige vandhaner.
Hvis du er i gang med at forsyne en brandslange f.eks. så er det noget andet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis