Nikotin / ryger vinduer med gummiliste - fremgangsmåde ift. maling?

Hej, jeg har nogle vinduer som skal males, så de bliver hvide igen. De er fra et rygerhjem og er meget nikotin/tjære ramte. De har desuden en lille sort gummiliste mellem træet og selve termoruden.

1) Hvad er fremgangsmåden til at få dem rene nok, så jeg kan male dem?
2) Hvilken maling kan i anbefale?
3) Hvordan maler jeg dem, uden at ramme gummilisten? Det ligner det er næsten umuligt at få malertape til at lige ramme gummilisten, er den anden smart løsning?

Håber på hjælp! :)


Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er 2 metoder til trække en lige kant.
1. Du skal bruge en god rund pensel. Så trækker lige den lige hen langs gummilisten, samtidig med at du drejer penslen ganske lidt rund. Det kræver lidt øvelse men det er langt hurtigere end at bruge malertape.
2. Du bruger en lang spartel og sætter imod gummiliste lige hvor det møder træet. Så kan du male løs imod spartlen og gummiliste en beskytte bag. Hver gang du flytter spartel skal den tørres af på bagsiden med en fugtig klud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Afrens med grundrens og skyl efter med rent vand. Gentag et par gange.
Du kan også lave en salmiakspiritus blanding men det er lidt aggresivt at gå rundt i dampene, men det er effektivt.

Bare kald mig BBB 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rettelse: spartlen skal tørres af på bagsiden med den rengørings metode som er beskrevet på mailingen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal bruge en sprossepensel ind mod gummilisten. Der findes også flade pensler, hvor hårene er skåret skråt, som egentligt er beregnede til at lave sådanne kanter, men jeg synes ikke de er lige så gode som en spids, rund pensel.

Sådan en rygerbelægning er fyldt med kemi og oliebaserede opløsninger, som med tiden kan/vil trænge ud gennem ny maling. Jeg ville derfor rense overfladen med husholdningssprit eller acetone, da det fjerner en del af malingen, og derfor også en del af rygebelægningen. Herefter ville jeg slibe let med noget korn >=120 slibepapir, for at gøre overfladen en smule ru så malingen hæfter bedre, og til sidst ville jeg vaske med grundrens.

Hellere leje end at bo på gaden.
Er der noget maling der er bedre end andet til at dække det?

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også