Buet plankebord

Hej...
Jeg har købt et brugt plankebord, bestående af 3 planker på ca. 5x30x200. Alle planker buer eller vipper op i siderne. Jeg tror problemet er opstået idet der tilsyneladende kun er oliebehandlet på den ene side.
Kan dette problem løses? Gode råd modtages gerne :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du smide et foto ind? 

Mvh. Christian M

Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Mit bedste bud er, at nej det kan du ikke få lige igen, medmindre du høvler dem lige, men så bliver de meget tynde.

Jeg tænker at problemet her er, at træet ikke har været møbeltørt da det blev lavet i sin tid. 

Mvh. Christian M

Det er en klassiker. Der er brugt konstruktionstræ der er planskåret. Til møbelbrug skal træet være retskåret.

Mit bedste bud er som Christian M foreslår.
Annonce
Desuden vender træet forkert. Plankerne skal ligge "smilende". Så når du kikker ind en endetræet skal marven vende opad.

Det er tydeligt på dit billede at de ligger "sure"...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 11-07-2020 18:42:01

Desuden vender træet forkert. Plankerne skal ligge "smilende". Så når du kikker ind en endetræet skal marven vende opad.

Det er tydeligt på dit billede at de ligger "sure"...

Men når alt kommer til alt, så havde det ikke hjulpet i denne henseende 🙂

Man ser tit at sådanne borde, der er lavet af spærtræ og andet billigt træ, slår sig med tiden. Desværre 

Mvh. Christian M

1000 tak Christian - så tro jeg bare vi finder et andet☺️
Christian M skrev den 11-07-2020 19:01:24

Men når alt kommer til alt, så havde det ikke hjulpet i denne henseende 🙂

Man ser tit at sådanne borde, der er lavet af spærtræ og andet billigt træ, slår sig med tiden. Desværre 

Det har du helt ret i, og det er også gået af mode at bruge sarg, hvilket også er med til at forhindre problemet med bølgende bordplader.
Men når man lave feks en terrasse er det vigtigt at man vender træet smilende fordi det eller lige netop giver det som er vist på billedet, nemlig at siderne på træet vender opad, og dermed bliver det ubehageligt at gå på, og det gør sig jo også gældende på en bordplade, selvom man ikke går på den  .
Ved at vende det rigtigt, forhindrer man i stor stil at siderne retter sig op, da planken jo er fastgjort til i dette tilfælde vangen nedenunder.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også