Maling af garagevægge (krydsfiner)

Hej LDS’ere.
Jeg har fået en sjælden mumighed for at gøre min garage/værksted lidt mere imødekommende og har tænkt mig at male væggene. Hvad er efter jeres erfaringer den rigtige vej frem?
Det er en uopvarmet, men dog isoleret bygning, der har stået som den er i ca. 15 år. Væggene er beklædt med krydsfiner med rigtig mange knaster.
Min umiddelbare plan var at give det to lag hvid vægmaling (Tendens 10 fra BILKA) - evt. med en mellemslibning. Vil det kunne give harpiksudtræk med alle de knaster (se billede)? Er det rigtig antaget at krydsfiner ikke er så udsat for det (eftersom det enkelte “ydre” lag jo er ret tyndt)? Og efter 15 år burde risikoen være begrænset? Andre overvejelser inden jeg starter på 60 m2 vægge?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
uldal skrev den 12-07-2020 08:02:32

Brug en spærregrunder først. Så behøver du kun male een gang over.

Men det er jo - som jeg kan se - en noget større økonomisk udskrivning end at løbe to gange over med vægmaling... og spærregrunder + vægmaling giver jo ligeledes to omgange...  

Eller er der noget i dit indlæg jeg misforstår?
Køb den maling som du tænker. Lav et forsøg et sted i et hjørne, hvis det ikke slår igennem så gør det færdig eller køb noget spærregrunder hvis det ikke dur. For en del år siden købte jeg noget vægmaling til mine garagevægge (pudsede) og lavede det forsøg på noget finerplade som ligner dit. Og knasterne slog ikke igennem. Det var en vægmaling fra Biltema.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 12-07-2020 09:20:43

Køb den maling som du tænker. Lav et forsøg et sted i et hjørne, hvis det ikke slår igennem så gør det færdig eller køb noget spærregrunder hvis det ikke dur. For en del år siden købte jeg noget vægmaling til mine garagevægge (pudsede) og lavede det forsøg på noget finerplade som ligner dit. Og knasterne slog ikke igennem. Det var en vægmaling fra Biltema.

 Det var en ret konkret erfaring - tak :)

Jeg ville smide en solignum oliebaseret træbeskyttelse på, billigt og godt og nogen gange dobbelt op i Bilka, du skriver jo garage så tænker jeg fugt. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også