Montere låge direkte på træbeklædning eller..?

Hej,

Jeg vil gerne have en låge mellem hustilbygning og garagen (145 cm) som begge er af træ med klinkbeklædning. Jeg forestiller mig at lave en af fx 38/57 reglar som ramme, med skråstiver og så med trådnet påhæftet. Alternativt finde en i pulverlakeret (sort) aluminium eller noget.

Det mest optimale ville nok være med en pæl i hver side, men i hvert fald langs garagen ligger der rør fra nedløbsrør under fliserne (har ikke pillet dem op endnu, men forestiller mig ikke det er næsten en meter nede hvilket vel er nødvendigt for at støbe stolpe). På hus-siden er der muligvis tilsvarende, men tegningerne er ret mangelfulde.

Jeg kan naturligvis bare pille fliser op og begynde at grave til jeg måske rammer noget plastik og bliver klogere (  ) men inden dén hyggelige formiddag vil jeg lige høre alle jer DIY eksperter om det er muligt at fastgøre den direkte til hus/garage i klinkbeklædningen med noget så simpelt som T-hængsler eller lign. og så skrue en liste i den modsatte side som låge-stop med en skudrigle som lukning. Er det for stor en belastning på facadebeklædningen og en virkelig dum løsning som alternativ til stolpe(r)?

Bombardér mig endelig med gode løsningsforslag  
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare finde hvor beklædningen  er sat fast så du kan få  nogle lange skruer ind i underlaget. Hvis det kun er beklædningen kommer det an på hvad der er bekældt med.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 10-07-2020 16:20:39

Du skal bare finde hvor beklædningen  er sat fast så du kan få  nogle lange skruer ind i underlaget. Hvis det kun er beklædningen kommer det an på hvad der er bekældt med.

 Hej Kovas,

Der er ikke et sted for beklædningen er sømmet fast ud for hinanden (dvs hvor reglarne sidder lige overfor hinanden) på hus/garage. Men måske det også er godt nok hvis lågens beslag fastgøres sådan og så liste med skudrigel på lukke-siden blot fastgøres i klinkbrædderne uden der er et underlag bagved? Der skal den jo ikke rigtig bære så meget, men der er naturligvis risiko for at det får en masse stød/slag med tiden hvis lågen smækkes :-/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvilken beklædning taler vi om? Men jo selfølgelig bare du sætter hængselsiden hvor der er underlag. Så skal det være noget skrøbeligt beklædning for at det ikke holder.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tror ikke den nøjagtigt profil laves mere, men det ser cirka ud som denne: https://www.soenderbytrae.dk/CustomerData/Files/Images/Archive/19-produkter/st-10_228.jpg
Har du evt mulighed for at sætte en stolpe indvendig i garagen så du får noget at skrue i? 

Bare kald mig BBB 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Big Bam Boo skrev den 11-07-2020 08:07:14

Har du evt mulighed for at sætte en stolpe indvendig i garagen så du får noget at skrue i?

 Desværre ikke, den er fuldt isoleret og med OSB plader + filt + malet indenfor. Så enten kan "lukket" sidde lige overfor lågen men kun i beklædningen eller også skal lågen stå "skævt" hvis jeg monterer skudrigel øjet (eller hvad det bliver) ved en reglar ca 30 cm forskudt. Det bliver nok ikke super kønt.

Jeg vil mene at du sagtens kan sætte "lukket" anslaget i beklædningen. Hvis du er bange for smækket er for stort så monter en dørpumpe.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Super, tak for inputs :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også