Eftermontering af vindforankring i fundament

Hej,

Jeg har en IPE bjælke der skal ned - den fungerer lige nu som forankring for de spær der, hviler af på den (... antager jeg).
Desuden er jeg ved at grave ud til gulv og har således adgang til fundament på den indvendige side af huset.

Jeg påtænker at lave vindforankring i fundamentet i den forbindelse, som kan komme op bag forskallingen på væggene.
Min tanke var tage 12 mm. galvaniseret gevindjern og lave et 90 graders buk på 20 cm., bore ind i fundamentet og sætte dem med forankringsmasse. Et plastrør af en art uden om jernene og så støbe gulv.
På den må har gevindjernene og derved taget ikke fat i betongulvet og jeg kan fuge tæt omkring dem.

Lyder det som en fair løsning eller er der en bedre/nemmere løsning?

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bare bore den lodret ned i betonen og lime den fast der. Den bliver nok ikke stærk nok når du bukker, så er jeg overbevist om du mister den trækstyrke den skal have

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det bedste er at bruge et sæt der er beregnet til det eg Wind secure fra Simpson. Det bores lige ned og limes.
Hvis du bukker stangen eller hulbåndet mister det for meget styrke og sidder ikke ordentligt stramt + galvanisering revner så det nemmere kan ruste.
/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der står en væg på fundamentet i massiv gasbeton, så kan ikke komme til at lave noget lodret.
Det tætteste jeg kan komme på er at bore skråt ned og skære gevindstangen en 10 cm. over færdig gulvhøjde, måske måtte bøje den svagt, og sætte båndstrammer på derfra.

I det hele taget ved jeg ikke, hvor nødvendigt det er når alt kommer til alt.
Det er en 70’er villa og det drejer sig om et spænd på 3,5 meter.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis