Vand & Afløbsslange gennem gips-væg



Hej venner!
Jeg er ved at lave nogle forbedringer i mit meget lille køkken (og kommer nok til at spørge om alt muligt herinde ) :)

- til at starte med skal jeg ha' købt en smallere vaskemaskine som jeg gerne vil ha' ind i badeværelset i stedet for den som er 60 dyb og som har stået i køkkenet , sådan halvt under bordpladen (se billeder).
Det ser ikke bare grimt ud men det er også ret upraktisk.

Da der ikke er en stophane i badeværelset, og vaskemaskinen skal stå lige på den anden side af væggen (der hvor håndvasken er på billedet), ville jeg høre hvordan i ville løse at føre vand & afløbsslanger igennem gips væggen? Der er mindre end en meters afstand så giver for mig ikke mening at skulle ha en VVS mand til at installere en stophane ude på badeværelset.

Det må man vel godt?

Da der er en radiator på væggen i køkkenet, tænkte jeg at lave hullet på højre side af radiatoren lidt over listen, så slangerne skjules under radiatoren og så går ind i væggen og så op på et 'omvendt u' hvor afløbsslangen så kan hænge på den anden side af væggen bag vaskemaskinen.

Jeg ville blive rigtig glad for tips om hvordan i ville gøre det, hvordan man lige laver hullet. Jeg har en alm boremaskine og en stiksav.

Der er to gipsplader med noget isolering imellem så vidt jeg kan se, og afløb/vand til badeværelset som ligger imellem pladerne er sat sådan ca 50 cm over gulvet.

Jeg kan ikke føre noget ind fra åbningen ved køkken håndvasken da jeg har en brusekabine på den anden side osv, så jeg skal ha hul igennem væggen.

1000 tak for vejledning/tips

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal have ført et vand rør + et afløb gennem væg.. du borer jo sådan set bare 2 huller med et kopbord i korrekt størrelse og fører rør igennem..

Specielt afløbet skal jo have et fald, så vandet ikke løber retur i maskinen - det ville efter mening kræve at afløbsrøret løber i en højde som er over det afløb som den skal kaste vandet ud i. ( så hvis afløbet skal ende i dit køkkenvask arrangement - jamen så skal afløbet ligge højere ( dvs lige over din radiator)
det er ihvertfald min opfattelse ( som amatør)

jeg fik lavet det af VVS hos mig, og det kostede nogle tusind, så blev det lavet ordentlig og pænt ( så pænt som mulig med synlige rør)

jeg spurgte i øvrigt min vvs om man ikke blot kunne trække den afløbsslange som sidder på maskinen igennem væggen istedet for at lave afløbsrør - men det var vist en dårlig og forkert løsning - men så kunne du slippe for korrekt fald vil jeg tro - da den jo pumper vandet igennem.. og det ligner at det er sådan det er lavet hos dig idag.. så hvis afstanden ikke forøges på slange burde det jo virke... men som sagt var det ikke en "godkendt" løsning bare at bore et hul og smide den slange igennem..

det jeg har fået lavet idag er også afsluttet med pæne rosserter omkring vandrør og afløb i væg. vedhæfter billede for din forståelse.
men forresten  - du burde vel kunne stjæle vand + afløb fra din håndvask på badeværelse?
det går jo igennem væggen allerede. og der er både vand + afløb.

Umiddelbart skal du bare starte med at fjerne vasken, så giver resten nok sig selv. Du får jo så noget ledigt afløb og ledigt vand som du kan bygge videre på. Start med at sæt friske kuglehaner på istedet for ballofix.

Bare kald mig BBB 
Jeg ville også klart forsøge at bruge badeværelsets eksisterende installationer.
Der er jo ikke så store problemer i at lave et hul i en væg, men du skal huske på at når der er hul i væggen og kommer der også rigtig meget lyd igennem og det er måske mindre charmerende hvis man skal høre på hvad der forgår ude på toilettet mens man står i køkkenet

Ask
Annonce
Hej alle tak for fine svar - jeg vidste ikke om jeg ville få svar så jeg gik bare igang lidt efter.

For at svare- på badeværelset er der vand og afløb men ingen ekstra stop-vandhane til vaskemaskine (den sidder i køkkenet)!

Tanken er at når jeg får købt den nye vaskemaskine ville jeg bruge det afløb som allerede er lavet igennem væggen ude fra badeværelset (med fald) og kun ha' vandslangen igennem væggen - som mark her skrev.

Lige nu sætter jeg min gamle ind i badeværelset så jeg har plads til at renovere køkkenet først da det jo er så småt- (den gamle skal ikke stå der hvor håndvasken står nu men et andet sted hvor der er plads midlertidigt)- derfor fører jeg begge slanger igennem et hul i væggen indtil da.

Bagefter (når håndvask på badeværelset osv osv osv er fjernet) bliver det så kun vandslagen igennem væggen.
Det vil jeg se på igen når den gamle håndvask netop bliver fjernet for at kunne måle og vurdere - og inden jeg køber den nye maskine da den både skal være smal (omkring 40-45 cm) og jeg gerne vil ha' en kombi een dvs. med tørretumbler.

Men Rom blev ikke bygget på een dag. Jeg har bare brug for lige at kunne vaske 1-2 x om ugen og lige blive færdig med køkkenet først :) Jeg har ikke mange midler derfor må jeg selv lave meget af det.

Mht Balofix så ved jeg at dem må man ikke skifte selv, det er noget VVS arbejde, og dem i mit køkken ved jeg ikke om jeg lige selv tør begynde at skrue på, for at skifte til nyt armatur (når jeg får købt bordplade osv osv og når dertil).

Når jeg er så færdig som jeg kan blive på egen hånd i køkkenet og jeg kan se det jeg mangler kun er at tilslutte ny vask og armatur i køkkenet så vil jeg begynde at afmontere håndvasken i badeværelset (kan slukke på balofixerne der) og så bestille den nye maskine og ny håndvask - så tager de også den gamle vaskemaskine med ned.

Først da booker jeg så nok en VVS'er til at installere de her ting og evt. nye balofixer i køkkenet , men tænker det kan klares på et besøg når det kun er at tilslutte tingene (skærer selv hul i bordpladen og alt det der gør jeg klar) og altså ikke installationer som skal flyttes eller noget i den stil.

Vil gøre det sådan for så er alt stadig funktionelt i både køkken og den gamle vaskemaskine og jeg står ikke pludselig uden det jeg har brug for. Jeg må ta' det i sådan lidt hen ad vejen..

Her er det hul jeg fik lavet :) I kan se een af slangerne i væggen imlm de to plader. Ved godt det ikke er smukt men det er midlertidigt

Tror IKKE at du kan finde vaske/tørre maskine i den bredde !
hvis du er heldig kan du finde vaskemaskine i "smal" udgave MEN den måler omkring 60 cm. i dybden !
hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 10-07-2020 14:19:17

Tror IKKE at du kan finde vaske/tørre maskine i den bredde !
hvis du er heldig kan du finde vaskemaskine i "smal" udgave MEN den måler omkring 60 cm. i dybden !
hilsen Polobjørn

Hej Polobjørn - der er vaskemaskiner som er 40 dybe, 60 brede og dem med kombi tumbler er ca 45-50 dybe, det er stadig fint for mig - man kan få dem i bl.a. elgiganten... jeg laver ikke noget uden først at undersøge, så det er der skam check på her :) 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis