Fermacell som ydervæg? Erfaringer?

Hej alle jer Handymænd og håndværkere derude samt alle der er mere lærde om ravplugs, og værktøj og hus veligehold end jeg er.

Jeg står i den situation at jeg venter barn med min kæreste og kigger efter hus (første gangs købere). Både mig og min kæreste havde indtil i aften forelsket os i et hus, som på papiret ser død lækkert ud, passer til både nutidige og fremtidige behov langt ud i fremtiden, det er super energi venligt, prisen er i orden osv. 
MEN
Husets vægge er lavet af Fermacell paneler. Både inder og ydervægge. På ydervæggen er der så klistret noget fupmurstens belægning op så det ligner mursten, men banker man på det kan man hurtig fornemme det er hult.
Min kærestes onkel der er håndværker (dog en lidt ældre en af slagsen) siger at faren ved at bruge det som ydervæg er at evt. huller skal stort set lappes med samme, inden at fugt når at sætte sig fast og danne skimmel. Herudover er huset bygget i 2019 så risikoen for at det kan slå revner hvis det sætter sig er en reel risiko.

Er der nogen herinde der har erfaring med facader af fermacell der enten kan bakke op om min sviger farbrors lidt kontante holdning, eller give et mere nuanceret blik på det, både mht. vedligehold og evt. omkostninger hvis noget skulle ramme en ydervæg. Huset er på alle andre måder VIRKELIG drømmehuset for både mig og min kæreste, men frygter lidt at hvis en teglsten blæser ind i huset under en orkan skal man næsten dukke sig hvis man står inden for.
Jeg sætter naturligvis pris på alle inputs, både dem der vil fraråde eller anbefale.
På forhånd tak for jeres tid.

Hej alle jer Handymænd og håndværkere derude samt... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Altså som Njord skriver så er der ikke som udgangspunkt noget forkert i at lave en let konstruktion med byggeplader også puds. Der er selvfølgelig noget smag og behag og metoden har ikke flere hundrede år på bagen som en murstensvæg har men der er findes flere produkter som er testet og certificeret til formålet. 

Det eneste jeg ville være bekymret for er den manglende byggesag på kommunens hjemmeside. Du skal sørge for du ikke overtager et hus hvor tilladelserne er i uorden

Ask
Hej.
Konstruktionsmæssigt er der ikke noget i vejen for den type opbygning. Og hvis der er konstruktionsfejl, burde ejerskifteforsikringen tage over.
Du skal have indhentet tilladelser og ibrugtagningstilladelse. Har du fået energimærke rapporten? Der skulle gerne stå hvis den energimæssigt ikke overholder bygningsreglementet, nu hvor det er en hel ny bygning. Herudover bør du få tjekket op på om der er udført 1 års gennemsyn af boligen i nu og få rapporten på denne.

Der kan gå op til 1 år før nødvendig tilladelser er lagt på de offentlige weblager.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er faktisk sådan man bygger mange Steder i USA. Når det trækonstruktioner, vil det arbejde og du får utætheder. Men stadigvæk: det er en erhversgrund. Hvad har der ligget før? Jeg kan ikke se det nogen stder, men du må håbe der ikke ligge 5 tons bly under. Det har immervæk taget lang tid at få solgt grunden.

 

Hej

ved ikke om du har set dette, kender ikke afstandene på vejen.Link
Mvh
Minime
Evt forurening bør jo være håndteret som en del af byggesagen. Hvis det tidligere erhverv har arbejdet med farlige stoffer har kommunen bedt om en rapport på jordprøver inden byggeriet tillades.

Men det er en af grundene til at tråd starter bør bede om at få byggetilladelse og ibrugtagningstilladelse. Det er muligt at alt er ok og at de kun mangler fra weblager pga lange sagsgange, men det er også muligt at der er noget galt og det kan man som køber nemmest sikre sig mod ved at bede om begge dele 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
BBR skriver udvendig vægbeklædning i mursten. Energi A2020. Elvarme og pumpe

 

Det må være en fejl i BBR, hvis byggetegningerne på huset beskriver mursten og der er brugt fermacell powerpanel skulle der vel søges en ny byggetilladelse før det kan godkendes?

Noget andet er så at det er en relativt ny metode som man ikke kender langtidsholdbarheden af, har selv overvejet noget lignende ifm overvejelse af udvendig facadeisolering.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der har ligget en bygning tidligere, som er nedrevet i 2010. Øjensynligt solgt på auktion til 60.000. 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også