Fermacell som ydervæg? Erfaringer?

Hej alle jer Handymænd og håndværkere derude samt alle der er mere lærde om ravplugs, og værktøj og hus veligehold end jeg er.

Jeg står i den situation at jeg venter barn med min kæreste og kigger efter hus (første gangs købere). Både mig og min kæreste havde indtil i aften forelsket os i et hus, som på papiret ser død lækkert ud, passer til både nutidige og fremtidige behov langt ud i fremtiden, det er super energi venligt, prisen er i orden osv. 
MEN
Husets vægge er lavet af Fermacell paneler. Både inder og ydervægge. På ydervæggen er der så klistret noget fupmurstens belægning op så det ligner mursten, men banker man på det kan man hurtig fornemme det er hult.
Min kærestes onkel der er håndværker (dog en lidt ældre en af slagsen) siger at faren ved at bruge det som ydervæg er at evt. huller skal stort set lappes med samme, inden at fugt når at sætte sig fast og danne skimmel. Herudover er huset bygget i 2019 så risikoen for at det kan slå revner hvis det sætter sig er en reel risiko.

Er der nogen herinde der har erfaring med facader af fermacell der enten kan bakke op om min sviger farbrors lidt kontante holdning, eller give et mere nuanceret blik på det, både mht. vedligehold og evt. omkostninger hvis noget skulle ramme en ydervæg. Huset er på alle andre måder VIRKELIG drømmehuset for både mig og min kæreste, men frygter lidt at hvis en teglsten blæser ind i huset under en orkan skal man næsten dukke sig hvis man står inden for.
Jeg sætter naturligvis pris på alle inputs, både dem der vil fraråde eller anbefale.
På forhånd tak for jeres tid.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså et hus bygget i 2019, beklædt med fermacell og pynte mursten? Lyder dælme noget mærkeligt at lave det på et så nyt hus? 

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 08-07-2020 23:58:40

Altså et hus bygget i 2019, beklædt med fermacell og pynte mursten? Lyder dælme noget mærkeligt at lave det på et så nyt hus?

 Det er sådan set også det der undrer mig. Det sjove er at kigger man på BBR så er det oplyst at ydermuren er mursten. Men står du og banker på ydervæggen så kan man hurtigt se, høre og sågar mærke at det er bestemt ikke er det der er tale om.  

Så vidt som jeg har forstået det, så er ydervæggen bestående af Fermacell paneler monteret på et træskelet, med isolering indimellem, og så med det her fup-pynte-murstens-puds yderst.
Spørger netop om det fordi selv med min begrænset viden om håndværk (er IT mand til daglig), så har jeg aldrig hørt om at bygge ydermure op på den måde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville personligt holde fingrene langt væk.

Et nyt hus med pynte mursten, det lyder sku som et hus, hvor der er sparet gevaldigt og lavet lappeløsninger.

Har du et link til huset evt 

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 09-07-2020 01:12:49

Jeg ville personligt holde fingrene langt væk.

Et nyt hus med pynte mursten, det lyder sku som et hus, hvor der er sparet gevaldigt og lavet lappeløsninger.

Har du et link til huset evt 

 https://home.dk/sag/8230000155 


Skal påpege at udover det her, så er der i tilstandsrapport kun 1 enkelt k2'er og 2 k1'ere.
Men hvad er det reelt man risikere ved sådan en løsning? Er det fugt der er den største risiko?
Synes det ligner en pudset facade? Største risiko er revner i udvendige samlinger og mekanisk påvirkning (stød, slag osv). Hvorfor står der eet toilet i beskrivelsen? Hvad har der ligget før? Det er en gammel erhvervsgrund, forurening? 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg kender ikke noget til byggeformen, men ville nok få en byggesagkyndig til at tage et kig på bygningstegningerne for at få deres vurdering.
Det er ikke så smart at bbr siger det er opført i mursten og underligt nok er der ikke tegninger på weblager.dk for så nyt et hus.
https://weblager.dk/app


Bare kald mig BBB 
Altså givet at i ikke kan se materialet så er der vel et gæt at det lige er fermacell plader der er tale om ?

Der findes en del byggepladser til facade i en let konstruktion som godt kan anvendes. Men det er klart at ved en let konstruktion er det endnu vigtigere end normalt at alting er lavet helt tæt.

Jeg ville være mere nervøs ved at tegningerne mangler som BBB skriver. En mulig forklaring er at byggesagen ikke er afsluttet og det kan selvfølgelig bare være pga Corona , men der kan også være noget kommunen er utilfredse med.
Jeg ville ihvertfald bede om at se både byggetilladelse med tegninger samt færdig ibrugtagningstilladelse før jeg købte noget.

Tegningerne kan nok også hjælpe med hvordan konstruktionen er lavet 

Ask
Helt klart en facadepudset ejendom, og lavet godt er der ikke noget i vejen med det. At det ser ud som mursten indvendigt (specielt på et billede) er nok lavet i spartlen og så vandskuret... det er ikke dårligt at føre sådan men et design valg...

MVH Njord
Godt med et link. Jeg havde forstået det sådan, at der var pynte mursten på ydervæggen udenfor! 

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 09-07-2020 11:03:12

Godt med et link. Jeg havde forstået det sådan, at der var pynte mursten på ydervæggen udenfor!
Ville jeg næsten også ønske det var, så havde skidtet vel været mere "skudsikkert". Har lige været i kontakt med mægler som insisterer på at det holder, og hvis det går noget galt i et panel er det "bare" at skrue det af og så smække nyt lag pudsning på. Men som i måske kan gætte på brugernavnet er jeg ikke en der har så meget erfaring hverken i at skifte fermacell paneler eller facadepudsning. Og jeg vil nødig stå med et hus bestående af træ og fibergips om 5 år med skimmelsvamp i.


Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også