Damspærre i 70’er hus

Hej kloge hoveder. Hus fra 73, er begyndt at nedtage troldtekt for at opsætte gips. Den membran som kommer til syne med folie på siden op mod loft er det den oprindelig dampspærre? 

Jette, Lyngby
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Dampspærre er måske så meget sagt, det er husets alukraft som var ment til at fungere sådan men som alle andre dampspærre er de smadret af spots, kabeltræk, nye lister eller skruer osv.

Lige en lille side note.
Jeg håber du har taget akustik forhold når du fjerner troldtekt plader, især hvis du har hårde gulve og højt til loftet.

Mvh. 
Ja, tænkte det nok. Vil der været noget forgjort i at opsætte damspærre under denne alukraft? Altså tage forskallingen ned og så opsætte dampspærre, op med forskallingen igen og så gips? Som det ses på billedet her er der de fleste steder opsat nogle tynde paplignende plader under alukraften, som jeg som udgangspunk vil lade sidde og så opsætte damspærre under dem, da det virker Til de holder isoleringen oppe. Dog vil jeg nødige indkapsle disse papplade mellem 2 dampspærre og derved risikere fugtdannelse - men hvis alukraften ikke rigtig holder fugten ude bliver det måske ikke et problem? Akustik er der taget højde for 👍

Jette, Lyngby
Hej Jette.
Du kan godt sætte en ny dampspærre op, riv så meget af alukraften i stykker som muligt, men fjern lige lidt isolering inden og se om der kunne sidde en dampspærre 1/3 oppe i isoleringen. 
Tak for det! Jeg må i gang! 

Jette, Lyngby
dobbelt dampspærre er noget - øh skidt- giver kondens mellem lagene- og husk at gøre samlingerne i den nye dampspærre HELT tætte- det er ligeså vigtigt som selve dampspærren- ellers vil fugten trænge gennem alle de små sprækker via konvektion og aflejres længere ude i konstruktionen- hvor de aldrig bliver opdaget før skimmelsvampen breder sig sammen med bronkitis og astma.

BSN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis