Strømtilslutningsværdi - hvordan skal det fortolkes?

Jeg har en højtryksrenser der bruger 2200W, under opstart springer den 13A sikringen. Hvis jeg derimod har maskinen sat i hvor min vaskemaskine sidder med 3 stk 16A sikringer, går det fint. Efter opstart og trykket i systemet er lavet, kan jeg sætte stikket tilbage på 13A gruppen og den kører perfekt.
Ved siden af manualen i kassen, ligger der en pamflet, der beskriver at "Strømtilslutningsværdien" på fasen skal være >100A.

Hvordan skal det forstås? (jeg kan ikke finde noget om det på nettet, ej heller oplyst om det ifm køb).
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg fundet "tilslutningsværdi" angivet for opvaskemaskiner og andre. De er fx angivet som 2-2.4 kW, og sikring 10-16A. Det synes jeg hænger sammen.
Forstår ikke angivelsen vedr min maskine på ">100 A".
God aften.
Ordet er ikke lige en indforstået del af min uddannelse men det er den elektriske del.
Når man kobler eksempelvis en motor til, altså start fra 0 omdrejninger vil den bruge op til x10 sin startstrøm.
Dvs.
Du har en maskine på 2200w (P), hvis vi lige regner dette om til ampere(I)
P/U = 2200/230 får vi 9,6A.
Så ganger du opstart af motor med 10 og ender på 96A.
Det vil sige du skal have en sikring der skal kunne holde til den givne strøm i X antal tid til hele kurven stabiliserer sig.
Bare fordi du sætter den her til en stikkontakt der er forsikret med 13A betyder det ikke at det er det eneste du har koblet til jo, så du skal tage højde for det eksisterende forbrug samtidig med opstarts forbrug.
Den gruppe du tilslutter til kan der jo være alt muligt andet sluttet til, køleskab, fryser, lys, computere osv.
13A kan trække 2990w hvor 10A kan trække 2300w.

Jeg siger ikke at dette er det faktuelle eksempel som gør sig gældende, men nu er det vel vidende om matematikken bag din sikring som du forespørger.

Mvh. 
Generelt er smeltekurven for en sikring et integral med formlen k = I2* t. Det betyder, at jo højere strømmen er, jo kortere er tiden, inden sikringen smelter. Det forklarer, hvorfor du bedre kan starte op på en 16A sikring end på en 13A sikring. Din højtryksrenser er en anderledes belastning end en vaskemaskine. En motor har en startstrøm, som er 4 til 7 gange normalstrømmen i startøjeblikket. Varigheden af startstrømmen afhænger af belastningen. Vi taler her om brøkdele af sekunder.
Din vaskemaskine og opvaskemaskine er hovedsagelig ohmsk belastning. Det er varmelegemet, som er den største belastning. Den har i modsætning til motoren ingen startstrøm. Derfor kan du regne med den effekt, som er angivet på maskinen. Der er også en motor i opvaske- og vaskemaskinen, men de er så små i forhold til den samlede effekt, at du kan se bort fra den.

fase
I de gode gamle dage brugte vi træge sikringer til at klare motorstartstrøm , men de de findes nok ikke mere ...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Din udfordring er at du bruger automat sikringer, ikke smelte sikringer.
Dine automat sikringer skal have en AC3 smelte karakteristik mener jeg det hedder (arbejder ikke med det til hverdag, så kan ikkehuske termerne nøjagtigt), hvor din 13A sikring har en anden smelte kurve.
16A sikringerne har sikkert også AC3 kurven, da man nogle gange bruger kraft stikket til f.eks. en højtryks renser eller en kompressor.

Så 2 muligheder: Forbind din højtryksrenser til et kraft udtag, eller få skiftet din sikring til en med AC3 karakteristik.

 

Nu har jeg læst på elviden.dk, der beskriver at en automatsikring type D er træg og netop kan bruges når der er kortvarig spidsbelastning fx fra opstart af motor. Det er nok vejen frem for mig, antager den kan monteres i mit ældre anlæg.
Antager der skal en elektriker til ...
Ja, det skal du have en elektriker til at montere. Men hvorfor kobler du ikke bare til din 16A gruppe?

fase
Fabrin; jeg vil bruge min udendørs stikkontakt der kører på den 13A gruppe. Min 3x16A er indendørs og der sidder tubmler og vasker i. Så det er kun for at gøre det nemt.
Undersøg lige om du må bruge en klasse D i privat installation. Normalt vil en klasse C være Ok til en motor.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis