Gips på letbeton, hvordan?

Jeg har 75mm letbeton indervægge i mit hus fra 80. Jeg kunne godt tænke mig lidt bedre lydisolering samt tykkere karme (det er pænere).

- Min plan er at smide en gipsplade op på hver side, men hvad er bedst at bruge til at hæfte pladerne med?
- Er det nødvendigt at sætte plader op på ydervægge også? giver det nogen fordel mht isolering? jeg ville helst undgå det.

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan klæbe dem op med fliselim. Gipspladeproducenterne har vejledninger på deres hjemmesider. Jeg tvivler dog på, at du får nogen væsentlig lydisolering.

Gipsplader er relativt skrøbelige. Så lad være med at smide dem op. Håndter dem forsigtigt.
Min erfaring er at gips lydisolerer ret godt, taget tykkelsen i betragtning og det ikke er et egentlig lydisoleringsprodukt.

Jeg har lavet loft med 2 lag gips og ført en samtale mellem loft og rum nedenunder (uden isolering over gipsen) og der skulle snakkes lidt igennem for at føre en samtale. Så tænker nogen effekt må det have.

Det er også nemmere og hurtigere at lave væg kontra at skulle fuldspartle skæve/ujævne letbetonvægge flere gange for et pænt resultat tænker jeg. Jeg har lavet ét rum i huset sådan, uden gips på væggene.

Nogen der kan kommentere mht gips på ydervægge?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du ikke ønsker lyddæmpning af ydervægge er der vel ingen grund til at sætte dem op der.

Jeg ville bruge fibergips de dæmper næsten dobbelt så meget som almindeligt gips. Derudover ville jeg så vidt som muligt fjerne paneler og skære i gulvet sådan at pladen kan komme ned under overfladen af gulv. Der alting limes med producents lim og der lægges en fuge rundt i alle kanter inkl langs gulvet for at bremse lyd. 

Ask
Hej.
Kan fortælle hvordan det er lavet i mit hus hvor jeg er ved at rive selvsamme vægge ned.
Gips-krydsfiner-letbeton-krydsfiner-gips.
Krydsfiner er fastgjort med skruer i plugs og lim.
Gips er fastgjort med skruer som man nu gør.

Kan også fortælle dig hvor irriterende det er at rive den slags vægge ned, men det kan man tage en anden gang..

Mvh. 
AskH. skrev den 08-07-2020 15:40:53

Hvis du ikke ønsker lyddæmpning af ydervægge er der vel ingen grund til at sætte dem op der.

Jeg ville bruge fibergips de dæmper næsten dobbelt så meget som almindeligt gips. Derudover ville jeg så vidt som muligt fjerne paneler og skære i gulvet sådan at pladen kan komme ned under overfladen af gulv. Der alting limes med producents lim og der lægges en fuge rundt i alle kanter inkl langs gulvet for at bremse lyd. 

 Jeg vil kigge på fibergips, tak for tip!

Ja gulvet ryger af først, ned til det spunplade gulv som er i huset, en fuge rundt er et godt tip.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
TomHoberg skrev den 08-07-2020 16:07:01

Hej.
Kan fortælle hvordan det er lavet i mit hus hvor jeg er ved at rive selvsamme vægge ned.
Gips-krydsfiner-letbeton-krydsfiner-gips.
Krydsfiner er fastgjort med skruer i plugs og lim.
Gips er fastgjort med skruer som man nu gør.

Kan også fortælle dig hvor irriterende det er at rive den slags vægge ned, men det kan man tage en anden gang..

Mvh.

 Hvor tykt krydsfiner har du sat op så?

Jeg kan ikke helt se fidusen i krydsfiner hvis du bruger fibergips. Krydsfiner bagved bruges normalt til at få en skruefast væg man nemt kan hænge billeder mv op på. Men fibergips er skruefast så man behøver ikke en ekstra plade bagved.

Jeg ville bruge de ekstra penge fibergips koster også bare kører et lag i fliselim direkte på din gasbeton


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også