Tryk på varmt vand til bruser i den anden ende af huset

Hej LDS. Dette er blot for at få en idé om prislejet- og en idé om hvordan det kan gøres. Jeg skal ikke begive mig ud i noget selv, det er bare for at kunne sælge idéen til ejeren af huset.
Jeg kommer lige med det info jeg har:
Jeg bor i et parcelhus hvor den ene del er bygget i 50'erne, den anden del en gang i 70'erne.
Veksleren/installationen sidder i delen fra 50'erne, og bruseren sidder i den anden ende af huset fra 70'erne.
Der er meget lidt tryk på det varme vand nede ved den bruser.
Der er tilgængeligt uiosleret loft over hele huset, og alt er nemt tilgængeligt hele vejen. Det er ca. 10 meter fra installation til bruseren.
Vil en vvs'er kunne føre noget rør fra veksleren (eller hvor det skal tilsluttes) via loftet og ned af væggen i badeværelset, med en synlig installation? Er det til at sige et cirka leje, hvad jeg skal regne med?

Tak på forhånd.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At have brugsvandsinstallationer ført på uopvarmet loft, er generelt en dårlig ide. Uanset hvor meget du isolerer rørene, så er der altid risiko for frostsprængning, når der er tale om stillestående vand. Eks hvis du tager på ferie/sygehus eller andet i en uges tid i vinterhalvåret.
Er du sikker på, at det ikke bare er armaturet, som er stoppet lidt til ?
Nej desværre, armaturet er skiftet for et par måneder siden. Det hjalp ikke. Ejeren siger det er rørene som den er gal med, kalket til eller sådan noget- jeg tror ham gerne, da det er et hus det overhovedet intet er gjort gennem årtier.
Men vil løsningen med loftet kunne lade sig gøre? Hvis vi ser bort fra ulemperne vil det uopvarmede loft.
  • Er det kun ved blandingsbatteriet, det er galt, eller er også ved andre tapsteder? Årsagen kunne være en tilkalket varmeveksler.

fase
Rør på loftet er da en mulighed. I stedet for at isolere røret separat, så så læg isoleringsmåtter ud over røret. Hvis der stiger varme op nedefra, vil isoleringsmåtterne over røret holde det frostfrit. Generelt skal rør altid placeres på den varme side af isoleringen.

Søren O
S. Fabrin skrev den 08-07-2020 17:24:36

  • Er det kun ved blandingsbatteriet, det er galt, eller er også ved andre tapsteder? Årsagen kunne være en tilkalket varmeveksler.

 Ved blandingsbatteriet i det omtalte badeværelse er det slemmest. I køkkenet er det også lidt sådan (også 70'er tilbygningen). 

Men i det andet badeværelse i den gamle del, er der fuld tryk på det varme vand

Søren O skrev den 08-07-2020 18:25:11

Rør på loftet er da en mulighed. I stedet for at isolere røret separat, så så læg isoleringsmåtter ud over røret. Hvis der stiger varme op nedefra, vil isoleringsmåtterne over røret holde det frostfrit. Generelt skal rør altid placeres på den varme side af isoleringen.

 Det lyder rigtigt godt. Er det til at sige hvad sådan noget vil koste. Og hvor meget vil man evt. selv kunne få lov at lave? Vil man selv kunne få lov at lægge rørene henover loftet. Også få VVS'er til at tilslutte i begge ender?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis