Skift fra elvarme til luft-til-vand

Hej alle
Jeg kan simpelthen ikke google mig til en ca. pris på dette. Så ville lige høre om nogen herinde har erfaring med det.
Overvejer et køb af hus, men det er opvarmet med elradiatorer i dag. Det er på 155 kvm.
Overvejer enten
- Solceller, nye radiatorer og 2 stk. luft-til-luft pumper. Ca. investering på 150 t.
- Skift det hele til luft til vand varme.

Hvis det hele skal skiftes, vil det vel betyder opbrydning af gulv til rør føring etc. og nye radiatorer. Men jeg kan simpelthen ikke finde nogle priseksempler her på.

Håber i ved noget. 
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sammen med solceller etc. ville jeg også skifte brændeovnen med en hybrid brænde/pille ovn.
Tvivler på at solceller kan betale sig. Når du har mest brug for strøm til dine varmepumper om vinteren, ja der er dagene korte og solcellerne leverer ikke megen strøm.
Alle fordele ved solceller er vist efterhånden fuldstændigt udhulet af diverse regelændringer og øgede afgifter og gebyrer til elselskaberne, for at stille nettet til rådighed.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
djaydjay skrev den 08-07-2020 12:27:07

Tvivler på at solceller kan betale sig. Når du har mest brug for strøm til dine varmepumper om vinteren, ja der er dagene korte og solcellerne leverer ikke megen strøm.
Alle fordele ved solceller er vist efterhånden fuldstændigt udhulet af diverse regelændringer og øgede afgifter og gebyrer til elselskaberne, for at stille nettet til rådighed.

 Tænkte faktisk at købe med batteri. 

Det er muligt, at det vil være en fin løsning. Tænker bare at sådanne batterier er temmelig kostbare, og som alle andre batterier har begrænset levetid, - og om ikke udgiften til udskiftning af batteriene vil overstige den eventuelle besparelse, der måtte kunne opnås.
Prisen på etablering af centralvarme bliver du nødt til at spørge en VVS'er om. Radiatorerne skal dimensioneres til en lavere fremløbstemperatur, når du vil bruge varmepumpe. Du må i øvrigt lave det selv, og så behøver du kun beregne materialeprisen. Det er altså ikke alt, der kan googles. En gang i mellem bliver man nødt til at være lidt aktiv selv.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvem siger at varmepumper skal køre med lav fremløbstemperatur,  varmepumper i dag kan godt levere 60g i fremløb. Ja det koster lidt mere.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Det har fuldstændig ret i Men det var vel meningen, at driften skulle være så billig som muligt


fase
med solceller på taget og en pilleovn ved siden af og huset er på 155m2,  så tænker jeg ikke det bliver så meget dyre. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ja høj fremløbstemperatur koster kun lidt mere. 

Pr. grad højere fremløbetemperatur koster det ca 2,5 % mere strøm,
eller omvendt pr grad lavere fremløbstemperatur spares ca 2,5 % mindre strøm.

Det er den naturlig årsag til at det er en stor økonomisk fordel ved at køre med lav fremløbstemperatur.  

ved lavt fremløb på 35/30g  kontra højt  fremløb på 55/50 g  vil det ca være 12 % dyrer i strøm. så ja det koster kun lidt mere.
 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også