Fundament til garage 90 cm?

Skal bygge en 50 m2 garage (5x10 mtr) - som er UOPVARMET - 30 m2 (bil) og de sidste 20 m2 (skur) bliver opvarmet.

Opbygges i træskelet med 150 mm isolering på alle 50 m2, dog UDEN gulvisolering i de UOPVARMET 30 m2 (sand og 100 mm betongulv) de sidste 20 m2 OPVARMET bliver med 200 isolering i gulv

Har haft en gammel murer på besøg pga beton fundamentet/galger osv......... han siger HVORFOR 90 cm i dit fundament, hvorfor ikke nøjes med 60 cm, DER ER INGEN HÅRD FROST I DK OG DET ER LETKONSTRUKTION MED TRÆSKELET OG FLADT TAGPAP????????????

Hvad siger i?
 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jo afhænge af hvilken jordtype du har, om det er ok.
Men synes nu du skal grave de sidste 30 cm ned, så du kommer ned i 90 cm dybde.

Jeg byggede en lignede konstruktion, dog kun 50 m2, jeg fik gravet renden ud, med en minigraver, ned 20 cm bred skovl, så er det jo ikke alverden af beton der skal til, jeg blandende selv betonen.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej.
Fundamenter mod isoleret gulve skal udføres til frostfri dybde og bæredygtig bund MINIMUM 900 mm under terræn.
Fritstående fundamenter skal udføres til MINIMUM 1200 mm under terræn, da frosten kan angribe fra alle sider.
Det er en Murer det burde få tjek på sine ting, hilsen en anden tidligere murer.

Husk hvis en del af geragen bliver opvarmet skal den overholde bygningsreglementets energiforbrug vedr. Hvor meget isolering der skal i konstruktionerne alt efter om det er til eller over 15 grader. ( fast varmekilde) 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
je_ns skrev den 08-07-2020 11:11:59

Det vil jo afhænge af hvilken jordtype du har, om det er ok.
Men synes nu du skal grave de sidste 30 cm ned, så du kommer ned i 90 cm dybde.

Jeg byggede en lignede konstruktion, dog kun 50 m2, jeg fik gravet renden ud, med en minigraver, ned 20 cm bred skovl, så er det jo ikke alverden af beton der skal til, jeg blandende selv betonen.

 Jeg graver selv renden/rand fundamentet - men har jo også regnet ud at det er 9 m3, det er MEGET jord, der skal ligge og vente til vognmanden! + beton.............som jeg betaler mig fra :-) 

PS er det svært at få GLATTET  beton fundamentet ud, så der er i "vater" når man sætter sine leca blokke?

 

Jeg lavede en forskalling, så soklen blev helt lige, og nem at pudse glat, derefter lecablokke, som er neme at sætte, når det er på en lige og plan flade.

Forskallingen var bare nogle 25*120 terrassebrædder, i et lag.

Vi prøver igen, i morgen --
ved godt hvad en forskalling er :-) men skal liiiige forstå det ret.

Lagde du den forskalling/terassebrædder ned i "renden" i/til overkanten af jordfladen/jordhøjde, eller byggede du en forskalling op?overjordhøjde
Annonce
Jeg lavede forskallingen ca i jordhøjde, så forskallingen var nede i renden. Renden var lidt bredere for oven, end de 20 cm i bunden, så der var fint plads til forskalling.

Vi prøver igen, i morgen --
Smart gjort :-) så behøver man ikke de her snore i vater og deslige, men HVORDAN lavede du det smarte nummer med forskalling - kan du forklare det nærmere? (du har som skrevet ovenover bygget op fra bunden i renden - dvs lodrette brædder, som støttes og afstives af vandrette terassebrædder......eller?  - har forstået pointen at skinnen/terassebrædde ligger øverst og lidt bredere end de 20 cm )

PS kan se til sokkelfundament er det C16 eller C20, hvad vælger man

PSS og ja, JEG GRAVER ned i 90 cm :-)

 
Jeg lavede følgende, set fra enden
1 er soklen/renden
2 forskallingen
3 tværpind
4 pløkker (ikke for tykke og i afstand fra renden, så de kunne bankes i jorden uden renden skred sammen)
(hvor der var luft mellem forskalling, og udgravning, stabiliserede jeg med forhåndenværende materialer, med passende mellemrum.)


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for hjælpen je_ns - god sommerferie     
Da jeg lavede soklen til garagen gravede vi ud med minigraver og satte en snor til første lecablok,fyldte renden så blokkene skulle trykkes lidt ned i betonen. Havde rømmet terræn af så det passede nogenlunde i højden ca 5 cm over betonen i renden

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis